Nyári filmes napok IV. (2019.08.19-21-ig)

A 4. alkalommal megrendezett nyári filmes napok kurzusát 2019.08.18-20. között rendeztük, Balatonszemesen. Azért ezt az időpontot választottuk, mert ekkor zajlott a Bujtor István Filmfesztivál.

A 2010 óta rendszeresen megrendezésre kerülő Bujtor Filmfesztivál programja a gyerekeket is igyekszik bevonni egy újfajta kezdeményezéssel, mely során a legkisebbek amatőr eszközökkel egy profi forgatás élményét élhetik át. A felvételek egyszerű mobiltelefonokkal és tabletekkel készülnek, a film témája és forgatókönyve viszont teljes egészében a résztvevő gyerekek fantáziájára van bízva. Annak érdekében, hogy megértsék, pontosan mit is csinálnak és milyen eszközeik vannak, vetítéseket is tartottunk.

A forgatásokat megelőzően olyan filmeket mutattunk be a gyerekeknek, amelyek szakmai szempontból relevánsak és iránytűként szolgálhatnak a forgatásokhoz:

Kockacsoki.hu (2018), Indahouse (2018), BAGázs (2018), Diaboló (2019), Érintettek (2019) – a filmek mindegyikében közreműködtek társadalmi szempontból nehéz helyzetben lévő gyerekek is, mely révén a filmes eszközök használatának bemutatása az azonos korosztály miatt egyszerűbb volt. A filmvetítések helyszíne és az esetmegbeszélések interaktív módon zajlottak a Kontakt Kertben, Balatonszemes szabadtéri mozijában.

A filmes eszköztár megismerése mellett a projekt céljaival összhangban azt is szerettük volna, hogy problémafeltáró ifjúsági filmes alkotások révén a különböző társadalmi helyzetű, szemléletű fiatalok megismerjék a lokális problémákat, élethelyzeteket, és a kis problémák és megoldási lehetőségük feltárásával, megismerésével közelebb kerüljenek saját életük későbbi nehézségeinek megoldásához. Mindeközben filmes szemléletük, perspektivikus látásmódjuk, asszociációs készségük fejlődik. A használt és megismertetett dramaturgiai elemek erősítették az egymás iránti nyitottságot az egymáshoz viszonyulást, a kulturális kommunikációt, amit gyönyörűen kiegészített a témákba vágó filmek, filmrészletek mintájára, valamint az általuk kitalált helyzetek bemutatására készített forgatás, majd annak visszanézése, scriptje és montírozása.

A Bujtor Filmfesztivál névadójához igazodva, a „magyar Piedone” – aki maga is szeretett a Balaton partján forgatni – emlékének szánt három napban a gyermekek rögtönzött stábokat alkotnak, és gyorsítva végigmentek a filmkészítés komplex folyamatán, a változatos helyszíneken történő forgatástól kezdve a hangkeverésen át a vágásig, végül a program zárónapján egymás előtt is bemutatták a kész alkotásokat.

A program nagyobb részét a gyerekeket jobban érdeklő filmkészítés tette ki, s a hatékonyság érdekében a program megvalósítása során szakembereink ehhez alkalmazkodtak. Céljuk volt, hogy a gyerekeket bevezessék a televíziózás és a filmezés világába, megismerjék a különböző technikákat, eszközöket és felfedezzék a vizuális nyelv hatásait, hogy miképpen tudja a nézőt befolyásolni, miként tud hatást gyakorolni rá egy bizonyos képi megvalósítás, és mindez hogyan tudja visszaadni a társadalmilag releváns kérdésköröket.

A filmes alkotások és televízió műsorok megtekintésénél, előre egyeztetett szempontok alapján négy dologra kellett figyelnie a gyerekeknek:

  1. Hány kamerával készült a műsor és miért annyival?
  2. Hány és milyen helyszíneken játszódik a műsor?
  3. Mennyi idő alatt készülhetett el?
  4. Milyen stáb tagokról volt szó a műsorban és kik maradtak ki?

A vetítés után ezeket a szempontokat megbeszéltük és mindenhez kaptak plusz magyarázatot és néhány érdekes információt. Ez után kicsit nagyobb hangsúlyt kaptak a filmek és azok készítési módja, beleértve a témaválasztást és a szociológiai vetületű kérdéseket. A gyerekek egy irányított beszélgetés keretei között kérdezhettek a felvetett társadalmi, közösségi kérdésekről, a munkamódszer kapcsán a CGI technikáról, a világításról, hangfelvételről, színészi munkáról stb., és közben bizonyos eszközöket ki is próbálhattak.

Ezt követően a lassított videóké volt a főszerep. Megbeszéltük, hogy hogyan készül a videó és a valós idejű felvételtől miben különbözik a lassítás és mire kell figyelni lassított videó készítésekor. Azt hangsúlyoztuk, hogy mindez eszköz arra, hogy a vázolt témákat ismeretterjesztő és dokumentarista módon, illusztráció esetén játékfilmszerűen be tudja mutatni a rendező/szerkesztő. Ebben az interaktív formában nagyon jó hangulatban és játékosan tudtak megismerkedni a diákok a vizuális világ szabályaival, beleértve a morális kérdéseket is, ahogy a technikai vetületet. Végül beszéltünk a drónozásról és annak szabályairól és ki is próbálták az udvaron, majd a felvételeket visszanéztük közösen, elemezve, hogy mikor milyen perspektívát nyújt egy adott képi beállítás, a mozgás, annak iránya és dinamikája, a látószög, a képhatár és a színek, valamint a fény ereje.

A tanulók érdeklődők és befogadók voltak. Élvezték a filmeket, a megbeszéléseket, a forgatási és utómunkák kipróbálását és az interaktív játékokat. Közben és utána is záporoztak a kérdések. A résztvevő gyerekek amellett, hogy saját szemükkel látják kicsiben, hogyan jut el egy film az ötlettől a vászonig, a kreativitásukat is kibontakoztathatták, és a technikát is megtanulták szakszerűen használni, és a társadalmi kérdések is jobban kirajzolódtak előttük, ami a szemléletformálást nagyban segítette.

Könyvjelző Közvetlen hivatkozás.

Hozzászólások lezárva.