Érzékenyítő tréning – Pécs – 2020. február 04.

SZAKMAI BESZÁMOLÓ

 

 

EFOP-5.2.4-17-2017-00008

Színház az egész: TIE-rendszerű új színházi nevelési módszer

adaptálása, kiterjesztése a Balaton környékén

 

 

Helyszín: Pécs, Eck Imre Alapfokú Művészeti Iskola

 

Időpont: 2020. február 04.

 

Foglalkozás: Érzékenyítő tréning

 

Figyelembe véve az elmúlt hónapok munkáját, úgy gondoltam, ezen foglalkozás az improvizációra, a szituációs játékokra fog épülni, melyek mozgatórugói valamilyen társadalmi, aktuális problémák lesznek.

 

Most mutasd meg! (szituációs játék, fantáziagyakorlat)

 

Két csapatban játszunk. A csapatok a terem ellentétes sarkaiban beszélgetnek arról, hogy milyen feladatokat adjanak egymásnak. A létszámtól és a rendelkezésre álló időtől függően négy-hat cédulát írnak, megadva különböző művészeti ágakhoz, műfajokhoz tartozó alkotások címét, a szerző nemzetiségét, megnevezik a művészeti ágat és a műfajt is. Az előkészületek után a csapatok helyet foglalnak egymással szemben. A játékosok feladata: húzniuk kell a másik csapat által írt cédulákból, majd az (egyperces) gondolkodási idő letelte után némajátékkal kell elmutogatniuk saját csapattársaiknak, hogy mi áll a kihúzott cédulán. A látottakat, azok értelmezését a csapat tagjai szavakkal azonnal visszajelzik. A cél, hogy felismerjék az adott művet, és hangosan kimondják. Csak a teljes cím elhangzása számít érvényes megoldásnak! A „mutogatáshoz” felhasznált időt minden játékosnál mérjük- az a csapat nyer, amelyik összesítve kevesebb idő alatt jött rá a cédulákon szereplő címekre.

 

 

Ki vagy és mit akarsz?

(szituációs játék, fantáziagyakorlat, kreativitás)

 

Egy játékos kiül a társai elé, háttal. A többiek meghatározott sorrendben próbálkoznak meg azzal, hogy a háta mögé lopakodva, észrevétlenül letegyenek egy képzeletbeli ajándékot. Mielőtt elindul a játékos, el kell döntene, hogy ő kicsoda, hol van, kinek viszi az ajándékot, milyen viszonyban, kapcsolatban van vele- és azt is, hogy mi az ajándék. A háttal ülő játékossal a vezető közli, hogy sorrendben hányadik játékosnál forduljon vissza. Amikor hátrafordul, máris elindul egy jelenet, amelynek résztvevői az ajándékozó és ajándékozott. A szerepek hosszú ideig rugalmasan „alakulhatnak” A szerepekkel együtt maga az ajándék is változhat.

 

Hotelportás

(kommunikáció testnyelven)

 

A játék szituációja: külföldön vagyunk egy szállodában. Valamilyen oknál fogva (például rekedtség miatt) képtelenek vagyunk megszólalni, pedig nagyon fontos dolgot kellene közölnünk a portással. Ezt verbális eszközökkel nem, csak nonverbálisakkal „tolmácsolhatjuk”, beszéd nélkül kell a portás tudtára adni közlendőnket. A portás kérdéseit értjük, megjegyzéseire is tudunk reagálni, például gesztusokkal, mimikával helyben hagyhatjuk a jó válaszrészeket.

 

 

Reflexió: A tréning végén leültünk és a hátralévő időben a feladatok során szerzett pozitív és negatív tapasztalatokat egyaránt megosztottuk, végigbeszéltük. Kinek mi volt könnyű, mi volt nehéz, miért volt nehéz, melyik játékban érezte jól magát, miért stb. A beszélgetés során kiderült számomra, hogy a résztvevők nagyon élvezik a játékokat, és nagyon örülnek, hogy hónapról hónapra találkozhatnak ezzel, az eddig számukra ismeretlen világgal. Elmondásuk szerint sokkal jobban figyelnek egymásra és a környezetükre. A játékok során nagyon boldognak írják le magukat.

 

Budapest, 2020.02.29.

 

Könyvjelző Közvetlen hivatkozás.

Hozzászólások lezárva.