SZAKMAI BESZÁMOLÓ
EFOP-5.2.4-17-2017-00008
Színház az egész: TIE-rendszerű új színházi nevelési módszer
adaptálása, kiterjesztése a Balaton környékén
Helyszín: Nagykanizsa, Miklósfai Általános Iskola
Időpont: 2020. február 03.
Foglalkozás: Érzékenyítő tréning
A hatodik alkalommal olyan gyakorlatokat szerettem volna velük csinálni, amely során az érzékelésük fejlődik, és ki kell élezniük az érzékszerveik működését, hogy ezáltal is tudatosabban legyenek jelen saját életükben. A 21. század ingergazdag környezetében talán hajlamosabbak vagyunk megfeledkezni arról, hogy mennyi mindent tudunk felfogni a körülöttünk lévő világból, ha tudatosan vagyunk jelen az életünkben.
- Impulzuskör
Körben állunk, megfogjuk egymás kezét. A tanár elindít egy impulzust a mellett lévő diák kezének megszorításával, aki továbbadja. A tanár indíthat több impulzust, ellenkező irányokba is. A cél, hogy minden elindított impulzus visszaérjen hozzá.
- Mi van a zsákban?
Egy zsákban vannak különböző formájú és anyagú tárgyak. Mindenki belenyúl a zsákba, és jellemzi azt a tárgyat, amit megfogott. Fontos: ha rájön a diák, hogy mi lehet az, akkor se mondja meg, a lényeg a formák és anyagok érzékelése.
- Kézfogós
Két csoportot csinálunk. Mindkét csoportból egy emberhez a csoport tagjai odamennek, és kezet fognak vele. Akivel kezet fognak, próbálja memorizálni tapintás alapján a kezeket. Ezután becsukja a szemét, és kevert sorrendben mennek oda azok, akikkel kezet fogott, és ismét kezet fognak. Megpróbálja kitalálni, kivel fogott kezet.
- Koccintás
Körbe állunk, egyesével felveszi a szemkontaktust mindenki mindenkivel: „koccintanak”. Amikor valaki mindenkivel felvette a szemkontaktust, csendben kiáll.
A vakvezetős foglalkozás után nagy újdonsággal nem szolgált a csoportnak a mostani gyakorlatsor, inkább egy másik aspektusából ragadtuk meg az érzékelést. A résztvevők közül többen visszajelezték, hogy rácsodálkoztak, milyen finom dolgokat lehet közvetíteni egy-egy érintéssel, szemkontaktussal. A 2. gyakorlat is nagy sikert aratott, az ismeretlen birtokbavétele, megismerése mindig izgalmas tevékenység. A fiúk jelezték, hogy a kézfogós játék is izgalmas volt, mert ők egymás között nagyon ritkán fognak kezet, a lányok pedig természetesen még kevesebbszer. A koccintás során, bár számítottam rá, de kellemes meglepetés volt, hogy senki sem nézett félre, senki sem szégyellt a másik szemébe nézni.
Első 6 hónap foglalkozás elsődleges céljai:
- A diákok tanulják meg szabadon, nyíltan kommunikálni saját és mások iránt érzett érzelmeiket
- Sajátítsák el a visszautasítás hatékony feldolgozásának módszerét
- Az empátia, fantázia fejlesztése, a csoport összetartozás-tudatának erősítése
- Az alázat megtapasztalása, és annak előnyeinek megismerése
- Fejlessze a tanulók:
- érzékszerveik működését
- megfigyelő és utánzókészséget
- koncentrációs képességét
- szókincs és beszédkészségét
- a kommunikációs készségét: verbalitás és metakommunikáció
- a test tudatos használatát, mozgáskészséget