Érzékenyítő tréning – Pécs – 2019. október 01.

SZAKMAI BESZÁMOLÓ

 

 

EFOP-5.2.4-17-2017-00008

Színház az egész: TIE-rendszerű új színházi nevelési módszer

adaptálása, kiterjesztése a Balaton környékén

 

 

Helyszín: Pécs, Eck Imre Alapfokú Művészeti Iskola

 

Időpont: 2019. október 01.

 

Foglalkozás: Érzékenyítő tréning

 

Akárcsak az előző alkalom során, a hangsúlyt most is az ismert szabályjátékok kapták, hiszen egy gép is akkor működik jól, ha előtte a fogaskereket megolajozzuk. Ezt az elvet követve az alábbi játékokat játszottuk:

 

Intelligens bumm

(koncentráció, mozgáskoordináció, reakció-idő, memóriafejlesztés)

 

Az előző tréningen játszott Bumm játék bonyolultabb változata, az alapszabályok ugyanazok, annyi különbséggel, hogy most a kör közepén lévő „seriff” nem azt mondja, hogy bumm, hanem egy kategóriát vagy egy címszót mondd, és így mutat rá valakire. (Például, azt mondja, hogy közismereti tantárgy, vagy könyvcím, állatfaj, víziemlős stb.) A résztvevők a lövés pillanatában nem bummot mondanak, hanem egy, a kategórián belül lévő dolgot. Ezen kategóriák/témáknak megfelelően kell a két szomszéd a középen lévő leguggolt társuk feje felett „összelőjön” mondva a választ. A kései válasszal szolgáló játékos kiesik.

 

 

 

 

Szi-szá-szú

(koncentráció, mozgáskordináció, reakció-idő)

 

A drámajátékok közül talán az egyik legismertebb/legkedveltebb játékok egyikét képezi, mely nagyon hasznos feszültséglevezetés szempontjából. 3 szóhoz (szí, szá, szú) 3 mozdulat társul, és ezeket egy előre meghatározott rendben ismételjük. Nagyon jól fejleszti a koncentrációt, az egymásra figyelés képességét.

 

Hangsúly

(koncentráció)

 

Kétirányú figyelemmegosztást kívánó koncentrációs gyakorlat. Körben állunk, az első négy számot mondjuk egymás után úgy, hogy közülük mindig csak az egyik legyen hangsúlyos. A hangsúly minden ismétlődés alkalmával a soron következő számra helyeződik:

1 2 3 4/ 1 2 3 4/ 1 2 3 4/ 1 2 3 4/ 1 2 3 4 stb.

Miután belejöttek a játékba, az alábbi változtatást hoztam: a hangsúlyt egy mozdulattal kell megsegíteni, jelezni (például a kéz felemelésével/ tapssal). A végén, amikor már ezt is megszokták, még egyet nehezítettem: csendben, magukban kellett számolniuk tovább, és csak a hangsúlyos számot kimondaniuk.

 

Bumm

(koncentráció)

 

Bár a neve azonos a másik Bumm nevű játékkal, teljesen más maga a játék:

Körbe ültünk és megkértem, hogy kezdjük el növekvő sorrendben mondani az egész számokat 1-től. Az első játékos egyet, a második kettőt mond és így tovább. Akire a hetes vagy annak többszöröse jut (vagy olyan szám, amelynek második számjegye hetes), annak a szám helyett bummot kell mondania. Például: 12, 13, bumm, 15, 16, bumm. Aki téved, akár az előző játékokban, itt is kiesik.  Tévedésnek számít az is, ha gondolkodnia kell a szám kimondása előtt a játékosnak.

 

 

Végül, amikor mindenki belejött, nehezítettünk rajta: a számsor haladási iránya minden bumm után megváltozik, Például 13, bumm, 15 számok esetében ugyanaz a résztvevő mondja a 13-t és a 15-t. Hogy melyik számnál kell bummot mondani, tetszőlegesen változtatható körről körre.

 

Csomagolás

(bizalomérzet kialakítása, együttműködés párokban és kiscsoportokban, felelősségtudat kialakítása)

 

Két részre osztjuk a csoportot, az egyik fele hanyatt fekszik a padlón, lazán, becsukott szemmel. A másik fele, akiknek nyitva van a szemük, adott jelre, ellazult, fekvő partnereikkel „azt csinálnak, amit akarnak”, felültetik, hasra fektetik, asztalra teszik, kupacba hordják stb. őket. A gyakorlat végén párcsere történik. Fontos hangsúlyozni a játék előtt, hogy vigyázzanak egymás tesi épségére.

 

Reflexió: A második alkalommal sikerült a visszahúzódóbb diákokat is kicsit jobban integrálni a közös munkába. A közös játékon túl az egymás iránt való figyelmük is fejlődött a tréning során. Megtapasztalhatták, hogy mekkora energiát kell mozgosítani ahhoz, hogy figyelni tudjanak egymásra. Ennek nyomán arra is nagy hangsúlyt fektettünk, hogy a koncentrációs képességüket is fejlesszük. Visszajelzéseik alapján nagy sikernek élték meg, amikor egy-egy ilyen játékban nem vesztették el a fonalat, és aktívan részt tudtak venni a folyamatban. Az utolsó játéknál megtapasztalhatták, milyen az, amikor másra vannak utalva, de azt is, milyen az, ha egy társuk felé tartoznak felelősséggel.

 


Budapest, 2019.10.31.

Könyvjelző Közvetlen hivatkozás.

Hozzászólások lezárva.