SZAKMAI BESZÁMOLÓ
EFOP-5.2.4-17-2017-00008
Színház az egész: TIE-rendszerű új színházi nevelési módszer
adaptálása, kiterjesztése a Balaton környékén
Helyszín: Pécs, Eck Imre Alapfokú Művészeti Iskola
Időpont: 2019. május 15.
Foglalkozás: Érzékenyítő tréning
A metakommunikáció, illetve utánzókésség állt ezen alkalom középpontjában.
Első játék: Sportjátékok
a.) Labdát dobunk egymásnak (kislabdát, kézilabdát, kosárlabdát, medicinlabdát), léggömböt: pingpongozunk, teniszezünk- mindezt tárgyak nélkül.
b.) A fenti játékot a játékvezető jelére lassítottan végezzük. Ha megfelelően koncentrál a társaság, játékuk olyanná válik, mint a lassított filmfelvétel.
c.) A vezető fotózza a játékot- fényképezőgép nélkül. Amikor kattint, a játékosok belemerevednek a mozdulatba. A következő kattintáskor tovább folytatódik a mímes sportjáték.
d.) Két csapatban is játszható a “sportjáték”. Az egyik csapat tagjainak feladata, hogy mímes eszközökkel jelenítsenek meg sportokat, azok jellemző mozdulatainak segítségével. A másik csapat tagjai megnevezik a bemutatott sportágat. Öt sportág bemutatása után feladatot cserél a két csapat.
Egy pillanatig sem esett ki egyikük sem a játékból, ezt az is alátámasztja, hogy a játék végén tiszta víz volt a pólójuk az energiabefektetéstől.
Második játék: Foglalkozások
Hasonló játék, mint az előző, csak most nem sportról, hanem foglalkozásokról van szó.
Harmadik játék: Szí-szá-szú!
Lazítás gyanánt játszottunk egy kör szí-szá-szú-t!
Negyedik játék: Folytasd az akciót!
A csoport egyik tagja bemutat egy rövid “jelenetet”, például felhúzza a cipőjét. Ha az előre megállapított sorrend alapján következő játékos megértette miről van szó, akkor a helyére áll, és ott folytatja, ahol társa az imént abbahagyta, például a cipőjére csatol sílécet. A harmadik játékos folytathatja például azzal, hogy elkezd síelni. Nehezen indult el az asszociálás, viszonylag hamar abbahagytuk a játékot, mert pár csere után nem született több ötlet.
Ötödik játék: A helyzet kulcsa
Egy játékost kiküldünk a teremből. A bent maradók feladata az, hogy rövid tanácskozás után beálljanak egy olyan állóképbe, amelyben egy fontos szereplőnek a helyét üresen hagyták. A kiküldött játékos feladata: megtalálni a helyét. Amint elfoglalta helyét, megmozdulhat az állókép, szöveges, mozgással játékkal folytathatjuk. Több kört játszottunk ebből a játékból, nevettünk is sokat, volt, aki elképesztő nagy magabiztossággal állt be a képbe, s amikor elindult a jelenet, zavarba jött, hiszen ő azt hitte, hogy favágókat játszanak, közben kiderült, a golfpályán golfpartiznak.
Hatodik játék: Cica-mica
Lezárásként maradtunk körben, összeérintettük kisujjainkat a szomszédjainkkal, elkezdtünk dülöngélni jobbra-balra, majd kértem őket, hogy teljes komolysággal, nevetés, mosoly nélkül, kántálják: cica-mica. Eközben tartani kell a szemkontaktust. Aki elneveti magát, kiesik.
Reflexió: A résztvevők nagyon jól alkalmazkodtak a játékok kereteihez. Könnyen képzelték el a különböző sportokat, foglalkozásokat, és nagyon jól dolgoztak a pantomimes eszközökkel. Több gyereknek kissé nehezére esett a képzeletét működésbe hozni, de többen nagyon jó példával jártak elő ezeknek a résztvevőknek. A többi játék a gyors helyzetfelismerésre épült. A résztvevőknek fejlődött az elemző és értelmező képessége is.
Budapest, 2019.05.31.