SZAKMAI BESZÁMOLÓ
EFOP-5.2.4-17-2017-00008
Színház az egész: TIE-rendszerű új színházi nevelési módszer
adaptálása, kiterjesztése a Balaton környékén
Helyszín: Pécs, Eck Imre Alapfokú Művészeti Iskola
Időpont: 2019. február 06.
Foglalkozás: Érzékenyítő tréning
A foglalkozás célja a szókincs, kifejező-, beszéd- és mozgáskészség fejlesztése volt.
Első játék: Hármas szójáték
Kértem egy önként jelentkezőt. A kezdő játékos megnevezett három tárgyat – azonos kezdőbetűvel. A következő játékos feladata, hogy olyan mondatot alkosson, amelyben ez a három szó megtalálható, majd ő adja meg az újabb szavakat.
Második játék: Szó-lánc
A kezdő játékos mond egy szót, majd mutat valakire. A következő játékos az elhangzott szó utolsó betűjével kellett mondjon egy új szót, s mutat valakire. Így tovább. Pár kör múlva nehezítettünk a játékon, néhány körig az volt a szabály, hogy csak egy szótagú szót mondhattak, utána két szótagút, aztán három.
Harmadik játék: Mondj egy történetet!
Van egy mesélő, aki folyamatosan mond egy történetet. A többiek bele-beleszólnak ebbe a történetbe különböző szavakkal, s neki a kapott információkat beépítve kell folytatnia történetét, mégpedig úgy, hogy az eredeti sztori fő vonala megmaradjon. Határozottan kiváló lehetőség a kreativitás, fantázia fejlesztéséhez.
Negyedik játék: Szópárbaj
A kör közepén áll a két ellenfél. Egyidejűleg kell – folyamatosan! – mondaniuk egy-egy összefüggő történetet. Az nyer, aki tovább bírja.
Ötödik játék: Jut eszembe
Körbeültünk. A kezdő embernek mondania kell egy mondatot, például: “A madárfüttyről nekem az erdő jut eszembe.” A mellette ülő kapcsolódik hozzá “Az erdőről nekem a vadállatok jutnak eszembe.”. Majd a következő: “A vadállatokról nekem az állatkert jut eszembe”. Mindegyik játékosnak meg kell jegyeznie a saját mondatát, ugyanis a játék második menetében fordított sorrendben hangzik el az összes mondat.
Hatodik játék: A bíró
A bíró a következő rendelkezést hozza: “Akit kérdezek, nem válaszolhat. Helyette a baloldali szomszédjának kell felelni. A kérdezett semmiféle módon nem jelezhet vissza, nem bólinthat, nem mosolyoghat Érted?” A bíró kérdésére majdnem mindig válaszolnak. Aki válaszol, kiesik. Ez a játék kiváló volt lezárásnak, mosolygósan fejeztük be a tréninget.
Reflexió: Az első gyakorlatban sokan csak olyan tárgyakat tudtak mondani, amik a környezetükben vannak (pl.: pad, asztal, szék stb.). Sokaknak gondot okozott, hogy elvonatkoztassanak a tantermi környezettől, és bármilyen tárgyat mondhassanak. Amikor megtapasztalták, hogy a tantermi környezethez szorosan nem kapcsolódó szavakat is lehet mondani, akkor már könnyebben ment a szókincsük felidézése. A szókincsre épülő gyakorlatoknál nagy segítséget jelentett nekik, ha megadtam témát, kategóriát egy adott szócsoporthoz. Ezen belül már sokkal könnyebben tudtak előhívni szavakat. A koncentrációt igénylő gyakorlatokat szinte gond nélkül teljesítették a résztvevők, érződik, hogy nem voltak hiábavalók az elmúlt foglalkozások.
Budapest, 2019.02.28.