Érzékenyítő tréning – Nagykanizsa – 2019. március 05.

SZAKMAI BESZÁMOLÓ

 

 

EFOP-5.2.4-17-2017-00008

Színház az egész: TIE-rendszerű új színházi nevelési módszer

adaptálása, kiterjesztése a Balaton környékén

 

 

Helyszín: Nagykanizsa, Miklósfai Általános Iskola

 

Időpont: 2019. március 05.

 

Foglalkozás: Érzékenyítő tréning

Ezen az órán ismét elővettünk pár régi játékot, azok szabályismeretét pontosítottuk, illetve továbbfejlesztettük.

  1. BUMM.

Körbeálltunk, majd játékvezetőként beálltam a kör közepébe, kitüntetvén magam seriffi címmel. A játék mechanikája egyszerű: A serif fegyvert formál kezével, s mutat valakire, miközben azt mondja, BUMM. Erre a célszemély azonnal leguggol, s a két szomszédja a feje felett összelő, szintén BUMM-mal. Mivel ezt a játékot már nagyon jól ismerjük, a gyerekek kérték, hogy játsszuk kiesősre. Amikor már ez is kisujjból ment nekik, átalakítottuk picit a játékot…

 

  1. KATEGÓRIA.

A játék mechanizmusa azonos elődjével, most a serif a kör közepén amikor mutat valakire, nem BUMM-ot mond, hanem egy kategóriát, amire a rámutatott diák lehajol, s a két szomszédja összelő, s az marad benn a játékban, aki hamarabb teljesíti a feladatot. Pl. szín…piros, magyar költő… Petőfi Sándor.

 

 

 

 

 

III. BUMM

Bár a neve azonos az előző alapjátékéval, de a játékmenet teljesen más. Körbeültünk a gyerekekkel, és megismertettem a szabállyal: számolunk egymás után, aki pedig a 7est, vagy olyan számot, amiben szerepel a 7es, vagy a 7es többszöröseit kellene mondja, helyette BUMM-ot mond. Ha valaki ront, kezdődik elölről a számolás.

 

  1. SZÁMOLÁS

Elindítottam először egy számot tőlem balra, hogy adják tovább, s növekedjen, amíg körbeér. Ezután a másik irányba is egyet. Aztán nehezítettünk: egyszerre két számot indítottam el, egyiket jobbra, másikat balra. Aztán hogy még nehezebb és még izgalmasabb legyen, 3 számot indítottam el, egyiket jobbra, 4 másodperc múlva a következőt balra, s utána 2 másodperccel az utolsót a másik irányba.

 

  1. HALANDZSA

Az EGY KETTŐ HÁROM párbeszédes játékhoz hasonló, itt is párban beszélgetnek egymással különböző szituációkban, azzal a különbséggel, hogy most halandzsázniuk kell.

 

  1. SZALADJ, HA…!

A gyerekek nagyon megszerették ezt a játékot, így most is előszeretettel játszották.

 

Ezen alkalom során nem igazán történt semmi új dolog. Minden játék, melyet játszottunk, már játszottuk korábban. Minden játék után megálltunk, és beszélgettünk annak menetéről, a játék során szerzett benyomásokról. Kértem mindegyiknél, hogy gondoljanak vissza, mikor utoljára játszottuk az adott játékot. Változtak-e? Miben változtak? Látják-e/ érzik-e magukon a fejlődést?  Volt egy lány, aki a kategóriás játékot nem szerette korábban, mert mindig korán kiesett, hogy ő nem tud olyan gyorsan válaszolni. Most megnyerte a játékot és azt mondta: mostantól ez a kedvenc játéka! Ahogy fejlődnek a diákok készségei, úgy fokozódik egyenesen arányosan a játékok során kialakuló versenyszellem is, s ez által, rendkívül izgalmassá teszik a játékokat. A halandzsás játéknál volt olyan, aki korábban nem mert beszélni, hogy ő nem tud halandzsázni. Ez a gyerek ezen alkalomra levetkőzte a gátlásait, és olyan folyékonyan kezdett beszélni, hogy már-már nevetés közben az egész csoport szinte elhitte, hogy létezik az a nyelv, amit beszél.

 

Az utolsó játéknál nem adtam meg semmilyen szabályt, kíváncsi voltam, hogy maguktól milyen állításokat fognak kijelenteni. Úgy történt, ahogy vártam. A kijelentéseik a felszínességet elkerülték, olyan mondatok hangoztak el, melyek, véleményem szerint, feltételeznek egy biztonságos bizalmi légkört.

 

Néhány zárógondolat:

Fontos volt, hogy ismételjünk a játékokban, ezzel mérve azt, hogy mennyit fejlődtek a fiatalok. Előszeretettel osztanak meg egyre több dolgot magukról és a környezetükről, hiszen érzik, hogy olyan közösségben vannak, ami elfogadja őket! Éppen ezért bátran és önfeledten játszanak, lépnek tudtukon kívül önmaguk „szerepébe”!

 

Első 6 hónap foglalkozás elsődleges céljai:

  • A diákok tanulják meg szabadon, nyíltan kommunikálni saját és mások iránt érzett érzelmeiket
  • Sajátítsák el a hatékony agressziókezelési módokat
  • Váljanak kompetensekké az érzelmek felismerésében
  • Az empátia, fantázia fejlesztése, a csoport összetartozás-tudatának erősítése

Fejlessze a tanulók:

o érzékszerveik működését

o megfigyelő és utánzókészség

o figyelem összpontosító képesség

o szókincs, kifejező-, beszéd- és mozgáskészségét

o együttműködési képességét

 

Budapest, 2019.03.31

Könyvjelző Közvetlen hivatkozás.

Hozzászólások lezárva.