SZAKMAI BESZÁMOLÓ
EFOP-5.2.4-17-2017-00008
Színház az egész: TIE-rendszerű új színházi nevelési módszer
adaptálása, kiterjesztése a Balaton környékén
Helyszín: Nagykanizsa, Miklósfai Általános Iskola
Időpont: 2019. március 05.
Foglalkozás: Érzékenyítő tréning
Ezen az órán ismét elővettünk pár régi játékot, azok szabályismeretét pontosítottuk, illetve továbbfejlesztettük.
-
BUMM.
Körbeálltunk, majd játékvezetőként beálltam a kör közepébe, kitüntetvén magam seriffi címmel. A játék mechanikája egyszerű: A serif fegyvert formál kezével, s mutat valakire, miközben azt mondja, BUMM. Erre a célszemély azonnal leguggol, s a két szomszédja a feje felett összelő, szintén BUMM-mal. Mivel ezt a játékot már nagyon jól ismerjük, a gyerekek kérték, hogy játsszuk kiesősre. Amikor már ez is kisujjból ment nekik, átalakítottuk picit a játékot…
- KATEGÓRIA.
A játék mechanizmusa azonos elődjével, most a serif a kör közepén amikor mutat valakire, nem BUMM-ot mond, hanem egy kategóriát, amire a rámutatott diák lehajol, s a két szomszédja összelő, s az marad benn a játékban, aki hamarabb teljesíti a feladatot. Pl. szín…piros, magyar költő… Petőfi Sándor.
III. BUMM
Bár a neve azonos az előző alapjátékéval, de a játékmenet teljesen más. Körbeültünk a gyerekekkel, és megismertettem a szabállyal: számolunk egymás után, aki pedig a 7est, vagy olyan számot, amiben szerepel a 7es, vagy a 7es többszöröseit kellene mondja, helyette BUMM-ot mond. Ha valaki ront, kezdődik elölről a számolás.
- SZÁMOLÁS
Elindítottam először egy számot tőlem balra, hogy adják tovább, s növekedjen, amíg körbeér. Ezután a másik irányba is egyet. Aztán nehezítettünk: egyszerre két számot indítottam el, egyiket jobbra, másikat balra. Aztán hogy még nehezebb és még izgalmasabb legyen, 3 számot indítottam el, egyiket jobbra, 4 másodperc múlva a következőt balra, s utána 2 másodperccel az utolsót a másik irányba.
- HALANDZSA
Az EGY KETTŐ HÁROM párbeszédes játékhoz hasonló, itt is párban beszélgetnek egymással különböző szituációkban, azzal a különbséggel, hogy most halandzsázniuk kell.
- SZALADJ, HA…!
A gyerekek nagyon megszerették ezt a játékot, így most is előszeretettel játszották.
Ezen alkalom során nem igazán történt semmi új dolog. Minden játék, melyet játszottunk, már játszottuk korábban. Minden játék után megálltunk, és beszélgettünk annak menetéről, a játék során szerzett benyomásokról. Kértem mindegyiknél, hogy gondoljanak vissza, mikor utoljára játszottuk az adott játékot. Változtak-e? Miben változtak? Látják-e/ érzik-e magukon a fejlődést? Volt egy lány, aki a kategóriás játékot nem szerette korábban, mert mindig korán kiesett, hogy ő nem tud olyan gyorsan válaszolni. Most megnyerte a játékot és azt mondta: mostantól ez a kedvenc játéka! Ahogy fejlődnek a diákok készségei, úgy fokozódik egyenesen arányosan a játékok során kialakuló versenyszellem is, s ez által, rendkívül izgalmassá teszik a játékokat. A halandzsás játéknál volt olyan, aki korábban nem mert beszélni, hogy ő nem tud halandzsázni. Ez a gyerek ezen alkalomra levetkőzte a gátlásait, és olyan folyékonyan kezdett beszélni, hogy már-már nevetés közben az egész csoport szinte elhitte, hogy létezik az a nyelv, amit beszél.
Az utolsó játéknál nem adtam meg semmilyen szabályt, kíváncsi voltam, hogy maguktól milyen állításokat fognak kijelenteni. Úgy történt, ahogy vártam. A kijelentéseik a felszínességet elkerülték, olyan mondatok hangoztak el, melyek, véleményem szerint, feltételeznek egy biztonságos bizalmi légkört.
Néhány zárógondolat:
Fontos volt, hogy ismételjünk a játékokban, ezzel mérve azt, hogy mennyit fejlődtek a fiatalok. Előszeretettel osztanak meg egyre több dolgot magukról és a környezetükről, hiszen érzik, hogy olyan közösségben vannak, ami elfogadja őket! Éppen ezért bátran és önfeledten játszanak, lépnek tudtukon kívül önmaguk „szerepébe”!
Első 6 hónap foglalkozás elsődleges céljai:
- A diákok tanulják meg szabadon, nyíltan kommunikálni saját és mások iránt érzett érzelmeiket
- Sajátítsák el a hatékony agressziókezelési módokat
- Váljanak kompetensekké az érzelmek felismerésében
- Az empátia, fantázia fejlesztése, a csoport összetartozás-tudatának erősítése
Fejlessze a tanulók:
o érzékszerveik működését
o megfigyelő és utánzókészség
o figyelem összpontosító képesség
o szókincs, kifejező-, beszéd- és mozgáskészségét
o együttműködési képességét
Budapest, 2019.03.31