SZAKMAI BESZÁMOLÓ
EFOP-5.2.4-17-2017-00008
Színház az egész: TIE-rendszerű új színházi nevelési módszer
adaptálása, kiterjesztése a Balaton környékén
Helyszín: Pécs, Eck Imre Alapfokú Művészeti Iskola
Időpont: 2019. április 17.
Foglalkozás: Érzékenyítő tréning
A foglalkozás során régebbi játékokat ismételtünk, melyeknek köszönhetően fejlesztettük a csapatkohéziót, a koncentrációt és a memóriát.
Első játék: Hangsúly
Egyszerű, mindössze kétirányú figyelemmegosztást kívánó koncentrációs gyakorlat. Körben állunk, s az első négy számot mondjuk egymás után úgy, hogy közülük mindig csak az egyik legyen hangsúlyos. A hangsúly minden ismétlődés alkalmával eggyel tovább kerül: 1 2 3 4/ 1 2 3 4/ 1 2 3 4/ 1 2 3 4. Nem volt nehézségük a játékkal kapcsolatban, úgyhogy változtattam rajta, a hangsúlyhoz előszőr megkértem őket, társítsanak egy mozdulatot. Ezzel sem volt probléma, úgyhogy mondtam, magukban számoljanak, s csak a hangsúlyos számot mondja ki az éppen sorra kerülő. Abszolút érzékelhető volt a különbség, a fejlődés azóta, amióta játszottuk ezt a játékot.
Második játék: Karmester
Egy önkéntes kiment a teremből, addig választottak a gyerekek maguk közül egy karmestert, aki a játék alatt lassú mozgást fog végezni, a többiek pedig majd utánozzák. Behívtam a gyereket, három lehetősége volt megfigyelni a csapatot, és kitalálni, ki a karmester.
Harmadik játék: Szí-szá-szú!
A bumm után következett ez a játék, ami a drámajátékokba való bevezetéshez egy népszerű és rendkívül egyszerű, ugyanakkor sok figyelmet igénylő játék. Ez a játék fejlesztette a tanulók figyelem összpontosító képességét és mozgáskészségét.
Negyedik játék: Intelligens bumm.
A játék mechanizmusa ugyanaz, mint a bumm játéké, annyi különbséggel, hogy a játékvezető, mikor valakire mutat, egy kategóriát mond, akire rámutatott, ugyanúgy leguggol, s a két szomszéd a feje felett nem bummot mond, hanem a kategóriának megfelelő dolgot.
Ötödik játék: Név-érintés
A gyerekek sétáltak összevissza a térben, az egyik gyerek mondott egy nevet, aki a nevét hallotta, az egyből megérintette valaki másnak a vállát, ő pedig ezután ismét mondta valaki más nevét. A szabály név-érintés-név-érintés. Előszőr lassan, időt hagyva játszottuk, aztán csökkentettük a reakcióidőt, aki nem reagált azonnal, kiesett. Teljesen érzékelhető, hogy mennyit fejlődött a koncentrációs képességük.
Hatodik játék: Cica-mica
Lezárásként maradtunk körben, összeérintettük kisujjainkat a szomszédjainkkal, elkezdtünk dülöngélni jobbra-balra, majd kértem őket, hogy teljes komolysággal, nevetés, mosoly nélkül, kántálják: cica-mica. Eközben tartani kell a szemkontaktust. Aki elneveti magát, kiesik.
Reflexió: Ezen az alkalmon is több, korábban már megismert játékot játszottunk újra, olyanokat, amelyeket kedvelt a csoport korábban is. Tettem ezt azért, mert a korábban megismert szabályokat könnyebb nekik újra alkalmazni, ezeken belül új játékstratégiákat kialakítani. A csoporton érezhető, hogy alkalomról alkalomra egyre inkább egy homogén csoportként van jelen. A korábban marginalizálódott csoporttagok is aktívan részt vettek a már ismert játékokban, otthonosan mozogtak bennük.
Budapest, 2019.04.30.