Érzékenyítő tréning – Pécs – 2019. április 17.

SZAKMAI BESZÁMOLÓ

 

 

EFOP-5.2.4-17-2017-00008

Színház az egész: TIE-rendszerű új színházi nevelési módszer

adaptálása, kiterjesztése a Balaton környékén

 

 

Helyszín: Pécs, Eck Imre Alapfokú Művészeti Iskola

 

Időpont: 2019. április 17.

 

Foglalkozás: Érzékenyítő tréning

 

A foglalkozás során régebbi játékokat ismételtünk, melyeknek köszönhetően fejlesztettük a csapatkohéziót, a koncentrációt és a memóriát.

 

Első játék: Hangsúly

Egyszerű, mindössze kétirányú figyelemmegosztást kívánó koncentrációs gyakorlat. Körben állunk, s az első négy számot mondjuk egymás után úgy, hogy közülük mindig csak az egyik legyen hangsúlyos. A hangsúly minden ismétlődés alkalmával eggyel tovább kerül: 1 2 3 4/ 1 2 3 4/ 1 2 3 4/ 1 2 3 4. Nem volt nehézségük a játékkal kapcsolatban, úgyhogy változtattam rajta, a hangsúlyhoz előszőr megkértem őket, társítsanak egy mozdulatot. Ezzel sem volt probléma, úgyhogy mondtam, magukban számoljanak, s csak a hangsúlyos számot mondja ki az éppen sorra kerülő. Abszolút érzékelhető volt a különbség, a fejlődés azóta, amióta játszottuk ezt a játékot.

 

Második játék: Karmester

Egy önkéntes kiment a teremből, addig választottak a gyerekek maguk közül egy karmestert, aki a játék alatt lassú mozgást fog végezni, a többiek pedig majd utánozzák. Behívtam a gyereket, három lehetősége volt megfigyelni a csapatot, és kitalálni, ki a karmester.

 

 

 

Harmadik játék: Szí-szá-szú!

A bumm után következett ez a játék, ami a drámajátékokba való bevezetéshez egy népszerű és rendkívül egyszerű, ugyanakkor sok figyelmet igénylő játék. Ez a játék fejlesztette a tanulók figyelem összpontosító képességét és mozgáskészségét.

 

Negyedik játék: Intelligens bumm.

A játék mechanizmusa ugyanaz, mint a bumm játéké, annyi különbséggel, hogy a játékvezető, mikor valakire mutat, egy kategóriát mond, akire rámutatott, ugyanúgy leguggol, s a két szomszéd a feje felett nem bummot mond, hanem a kategóriának megfelelő dolgot.

 

Ötödik játék: Név-érintés

A gyerekek sétáltak összevissza a térben, az egyik gyerek mondott egy nevet, aki a nevét hallotta, az egyből megérintette valaki másnak a vállát, ő pedig ezután ismét mondta valaki más nevét. A szabály név-érintés-név-érintés.  Előszőr lassan, időt hagyva játszottuk, aztán csökkentettük a reakcióidőt, aki nem reagált azonnal, kiesett.  Teljesen érzékelhető, hogy mennyit fejlődött a koncentrációs képességük.

 

Hatodik játék: Cica-mica

Lezárásként maradtunk körben, összeérintettük kisujjainkat a szomszédjainkkal, elkezdtünk dülöngélni jobbra-balra, majd kértem őket, hogy teljes komolysággal, nevetés, mosoly nélkül, kántálják: cica-mica. Eközben tartani kell a szemkontaktust. Aki elneveti magát, kiesik.

 

Reflexió: Ezen az alkalmon is több, korábban már megismert játékot játszottunk újra, olyanokat, amelyeket kedvelt a csoport korábban is. Tettem ezt azért, mert a korábban megismert szabályokat könnyebb nekik újra alkalmazni, ezeken belül új játékstratégiákat kialakítani. A csoporton érezhető, hogy alkalomról alkalomra egyre inkább egy homogén csoportként van jelen. A korábban marginalizálódott csoporttagok is aktívan részt vettek a már ismert játékokban, otthonosan mozogtak bennük.

 

 

 

Budapest, 2019.04.30.

Könyvjelző Közvetlen hivatkozás.

Hozzászólások lezárva.