Érzékenyítő tréning – Nagykanizsa – 2019. április 05.

SZAKMAI BESZÁMOLÓ

 

 

EFOP-5.2.4-17-2017-00008

Színház az egész: TIE-rendszerű új színházi nevelési módszer

adaptálása, kiterjesztése a Balaton környékén

 

 

Helyszín: Nagykanizsa, Miklósfai Általános Iskola

 Időpont: 2019. április 05.

 Foglalkozás: Érzékenyítő tréning

Ez az alkalom a csoporttagok közti kapcsolat mélyítésére, illetve az együttműködési képesség fejlesztésére szolgált.

 

  1. BUMM.

Körbeálltunk, majd játékvezetőként beálltam a kör közepébe, kitüntetvén magam seriffi címmel. A játék mechanikája egyszerű: A serif fegyvert formál kezével, s mutat valakire, miközben azt mondja, BUMM. Erre a célszemély azonnal leguggol, s a két szomszédja a feje felett összelő, szintén BUMM-mal. Mivel ezt a játékot már nagyon jól ismerjük, a gyerekek kérték, hogy játsszuk kiesősre.

 

  1. KATEGÓRIA.

A játék mechanizmusa azonos elődjével, most a serif a kör közepén amikor mutat valakire, nem BUMM-ot mond, hanem egy kategóriát, amire a rámutatott diák lehajol, s a két szomszédja összelő, s az marad benn a játékban, aki hamarabb teljesíti a feladatot. Pl. szín…piros, magyar költő… Petőfi Sándor.

 

  

III. MESTERSÉGEM CÍMERE…

Két önként jelentkező félrevonul, kitalál egy foglalkozást, amit el fognak mutogatni. Amikor visszajönnek, belekezdenek a „mesterségbe”, a többieknek meg ki kell találniuk, úgy, hogy ismerik a foglalkozás első és utolsó betűjét.

 

  1. FOGALMAZÁS

A csillagkutya szimbólumáról kellett írniuk egy fogalmazást, ezután felolvasniuk, azután beszélgettünk a fogalmazásokról.

 

  1. FORRÓ SZÉK

A fogalmazások felolvasása után forró széket játszottunk. Aki a székben ül, igazat kell mondania, bármit kérdezhetnek tőle. Jó volt látni, hogy ezek a gyerekek figyelnek egymásra, és érdeklődően, empátiával telve kérdeznek. Jó hangulatú volt az egész játék, kialakult egy bizalmas légkör.

 

A foglalkozás elején a gyerekek nagyon fáradtnak tűntek. Körbeültünk, és beszélgettünk, hogy hogyan telt eddig a napjuk. Megosztották élményeiket, sajnos a csapat nagy részének nehéz napja volt: felelés, dolgozat, talán a rossz idő is befolyásolta őket, abban mind egyetértettek, hogy nehezen telt az idő. Bemelegítőnek két általuk kedvelt játékot játszottunk, bízva abban, hogy ez majd visszahozza az “életkedvüket”. Így is történt, miután felvillanyozódtak, átléptünk egy új játékra. Voltak bizonyos jelenetek, amíg igencsak félreérthetőek voltak, de ezekből a helyzetekből fakadó nevetések még jobban felderítette őket. (Például az egyik páros épp gereblyézett, mire az egyik gyerek bekiáltja: “Én tudom, hogy mit csinál: porszívózik!”)

Ezen játék után, miután kicsit megdolgoztuk a fantáziánkat, a Csillagkutyáról ejtettünk pár szót. Utána a megírt rövid fogalmazásokat fel kellett olvasni, aztán beszéltünk róluk. A címe az volt, hogy “Az én Csillagkutyám”. Kivétel nélkül mindenki, bár más szavakkal, azt írta, hogy a Csillag felé tartó kutya az egy tükörkép, melyben saját magukat látják.  A csillag pedig a cél, mit minden áron meg akarnak közelíteni, s ha elérik, beteljesítik a jelenlegi legnagyobb álmaikat. Szóba került ezután a regény is. melyet elolvastak. Mit gondolnak Joelről? A beszélgetés végére közös megállapítás született. Joel életében nincs egyensúly, nagy a diszharmónia, s a végén, ahogy a Csillagkutya eléri a csillagát, úgy Joel élete is egyensúlyba kerül, harmónia terül rá.

Érdekesnek találtam azt a rendszert, amiben a fiatalok gondolkoztak a témában. Miért küzdünk igazán? Van értelme küzdeni? Mi a küzdés maga? Mi végre keressük önmagunkban az erre való törekvéseket? Néhány kérdés, ami a foglalkozás során feljött és nem én, hanem a fiatalok kérdezték egymástól!

 

Első 6 hónap foglalkozás elsődleges céljai:

  • A diákok tanulják meg szabadon, nyíltan kommunikálni saját és mások iránt érzett érzelmeiket
  • Sajátítsák el a hatékony agressziókezelési módokat
  • Váljanak kompetensekké az érzelmek felismerésében
  • Az empátia, fantázia fejlesztése, a csoport összetartozás-tudatának erősítése

Fejlessze a tanulók:

o érzékszerveik működését

o megfigyelő és utánzókészség

o figyelem összpontosító képesség

o szókincs, kifejező-, beszéd- és mozgáskészségét

o együttműködő képességét

o figyelem-összpontosító képességét

 

 

Budapest, 2019.04.30.

Könyvjelző Közvetlen hivatkozás.

Hozzászólások lezárva.