Érzékenyítő tréning – Balatonszemes – 2019. április 04.

SZAKMAI BESZÁMOLÓ

 

 

EFOP-5.2.4-17-2017-00008

Színház az egész: TIE-rendszerű új színházi nevelési módszer

adaptálása, kiterjesztése a Balaton környékén

 

 

Helyszín: Balatonszemesi Reich Károly Általános Iskola

 

Időpont: 2019. április 04.

 

Foglalkozás: Érzékenyítő tréning

 

 

A foglalkozás elsődleges céljai:

  • A csoport összetartozás-tudatának erősítése
  • Empátiás készségek továbbfejlesztése
  • A fentiek alkalmazása speciális helyzetű (más nemzetiségű, szegény, sérült, vagy a közösségbe később érkezett) társaik felé
  • Az erőszakmentes kommunikáció készséggé szilárdítása
  • Társas kapcsolatokhoz szükséges önbizalom továbbfejlesztése
  • A csoport, mint „safe space” alkalmazása
  • A csoporttudat kiterjesztése analógiák alapján

 

Fejlessze a tanulók:

  • önismeretét és saját értékeik felvállalását
  • közösségtudatát és nyitottságát egymás felé
  • a kommunikációs eszköztárát és vitakészségét
  • beleélő készségét és az arra való bátorságát
  • toleranciáját és stressztűrését

 

 

A nyolcadik foglalkozáson intenzíven foglalkoztunk az improvizációval, illetve Henning Mankell – A csillagkutya című regényét dolgoztuk fel.  A foglalkozáson fejlődött a diákok kreativitása, csoportos problémamegoldó képessége, együttműködési készsége, mozgáskészsége.  kommunikációs készsége, verbális és nonverbális kifejezőkészsége, előadókészsége, megfigyelő és utánzókészsége.

 

1)Mesélj valamitó

A foglalkozás elején a diákokat arra kértem, meséljenek az elmúlt hetükből egy élményt, ami boldoggá tette őket. A célom az volt, hogy idővel folyamatos jelenléttel éljék a mindennapjaikat, a foglalkozáson kívül is aktív figyelemmel kísérjék a külvilágot és a saját érzelmeiket. Ez a megosztás fejleszti a tanulók érzelmeik felismerését, kommunikációját, empátiáját, figyelmét, szókincs-kifejező- és beszédkészségét.

 

2) Akadémiai székfoglaló

Ráhangolódásként és bemelegítésként egy mozgásos játékot hoztam a diákoknak. A térben szabálytalanul vannak elrendezve a székek, eggyel több, mint a játszók létszáma. Egy játékos lassan, konstans tempóban sétál, a célja, hogy leüljön egy székre, a többieknek pedig az, hogy ebben megakadályozzák.

 

3) A regény tartalmi felfrissítése, összefoglalása

Átbeszéltük a történetet. Elmondták, kinek mi tetszett, mi nem tetszett, mi az, ami foglalkoztatja őket, mi az, amiről úgy érzik, hogy közös bennük és a történet bármelyik szereplőjében.

  

4) Képalkotás

A diákokat három csoportra bontottam és arra kértem, hogy a tantermet rendezzék be Joel szobájaként.

 

5) Improvizáció

A diákok csoportokban megbeszélték a kedvenc mondatukat a regényből. Egyet kiválasztva az előző foglalkozáson megismert improvizációs technikával jelenetbe foglalták.

 

6) Gyakorlás

Az elkészült jelenetek pontosítása és gyakorlása, kontextusba foglalása a regénynek megfelelően.

 

Összegezve: ezen alkalom rendkívül jól mutatta azt, hogy hová jutott el ezen pár hónap alatt a csoport. A játékok, melyek minden órán ismétlődtek, határozottan sokat hozzátettek a gyerekek fejlődéséhez, a kíváncsisághoz, a nyitottsághoz. A székfoglalós játék rendkívüli kohézióról tett tanúbizonyságot. Egy élmény volt a gyerekeket játék közben nézni, hogy mennyire figyelnek egymásra, az egész játék olyanná vált, mint egy szertartás, egy rituálé.

Ezek után, a regény átbeszélése során jelentősen koncentrált atmoszféra teremtődött meg, melyet, amíg tartott a beszélgetés, senki nem tört meg, sőt, elhangzott jó pár őszinte vallomás saját magukról, párhuzamot vonva bizonyos regénybéli szereplővel. A gyerekek meg mertek nyílni, kellő komolysággal, hozzáállni a feladathoz, s így nem csak a történetet elevenítettük fel, hanem annak mélységeit is felderítettük, és megízleltük a fontosabb fordulatokat.

 

Ez a beszélgetés rendkívül hasznos volt a következő improvizációs feladatban, ugyanis színre kellett vinni a kedvenc jeleneteiket/ mondataikat, a maradék idő ezen jelenetek gyakorlásával telt.

 

Budapest, 2019.04.30

Könyvjelző Közvetlen hivatkozás.

Hozzászólások lezárva.