Érzékenyítő tréning – Pécs – 2018. november 09.

SZAKMAI BESZÁMOLÓ

 

 

EFOP-5.2.4-17-2017-00008

Színház az egész: TIE-rendszerű új színházi nevelési módszer

adaptálása, kiterjesztése a Balaton környékén

 

 

Helyszín: Pécs, Eck Imre Alapfokú Művészeti Iskola

 

Időpont: 2018. november 09.

 

Foglalkozás: Érzékenyítő tréning

 

 

Ezen alkalommal a már ismert játékok egy részét játszottuk, begyakoroltuk, majd egy következő nehézségi szintre emeltük azokat. Fejlesztettük a megfigyelő és utánzókészséget, a figyelem összpontosító és együttműködési képességet meg a mozgáskészséget.

 

Első játék: Bumm.

Elismételtük a bummos játékot, természetesen már kapásból kieséssel. Pár kör után új szabályokat hoztam, már nem csak a bummal lehetett lőni, hanem volt: 1. Pálmafa- akire rámutatnak, felemeli karjait, ő lesz a pálmafa, a két szomszédjának meg táncolnia kell a fa alatt. 2. Kenyérpirító- akire rámutatnak elkezd egyhelyben ugrálni, ő a piruló kenyér, a két szomszéd meg közrefogja, ők alkotják a kenyérpirítót. 3. Ormányosmadár- akire rámutatnak a kezét az orrához teszi, mintha elefánt orra lenne, a két szomszédja meg a kezükkel csapkodják a belső combjaikat. Ez már kissé összezavarta őket, nehezen indult a játék, ha eddig 100% -on koncentráltak, akkor az új szabályokkal 150%-kal kellett játszaniuk. Az elején sokszor nem kapcsoltak, pl. a Pálmafára automatikusan leguggoltak, vagy a kenyérpirítónál a szomszédok bummot lőttek. Néhány kör után letisztultak, megjegyződtek a dolgok, és már simán, hiba nélkül játszottak, kizárólag az esett ki a játékból, aki későn reagált.

 

 

Második játék: Intelligens bumm.

Annyiban nehezítettem rajta, hogy a kategóriák megadásánál, nem általános jellegű dolgokat mondtam, hanem már nehezebbeket, amin igazán kell gondolkodni.

 

Harmadik játék: Hangsúly

Egyszerű, mindössze kétirányú figyelemmegosztást kívánó koncentrációs gyakorlat. Körben állunk, s az első négy számot mondjuk egymás után úgy, hogy közülük mindig csak az egyik legyen hangsúlyos. A hangsúly minden ismétlődés alkalmával eggyel tovább kerül: 1 2 3 4/ 1 2 3 4/ 1 2 3 4/ 1 2 3 4.
Nem volt nehézségük a játékkal kapcsolatban, úgyhogy változtattam rajta, a hangsúlyhoz előszőr megkértem őket, társítsanak egy mozdulatot. Ezzel sem volt probléma, úgyhogy mondtam, magukban számoljanak, s csak a hangsúlyos számot mondja ki az éppen sorra kerülő. Ez már nehéz volt, ugyanis nem azonos ritmusban számoltak, valamint volt, aki nem tudta tartani a ritmust. Segítségként tapsoltam, mint egy metronóm, s ez alapján már kevesebbet hibáztak. Úgy gondolom, ez a játék igazán hasznos volt, hiszen kiderült, a ritmika számukra érzékeny terület.

 

Negyedik játék: Karmester

Egy önkéntes kiment a teremből, addig választottak a gyerekek maguk közül egy karmestert, aki a játék alatt lassú mozgást fog végezni, a többiek pedig majd utánozzák. Behívtam a gyereket, három lehetősége volt megfigyelni a csapatot, és kitalálni, ki a karmester.  A játék során felhívtam a figyelmüket arra, milyen árulkodó jeleket keressenek, amelyek segítenek kideríteni a karmester kivoltát.

 

Ötödik játék: A Kalóz kincse

A diákokat megkértem, üljenek körbe, közepére beültem, mint kalóz (csukott szemmel). A kalóz előtt néhány aprópénz van, ezek a kincsei. Valaki odalopakodik nesztelenül, csendben, és megpróbálja megszerezni- észrevétlenül- a kalóz kincsét. Ha sikerül neki, akkor ő lesz az új kalóz, ellenkező esetben másvalaki próbálkozhat.  Első nekifutásra nehéz volt, mert egyszerre mindenki neki akart rohanni a kincseknek, nehezükre esett kivárni a sorukat, illetve aki próbálkozott, minél gyorsabban el akarta venni a kincset, ezzel zajt csapva.

 

Reflexió: Ezen a tréningen több, korábban már játszott és ismert játékot vettünk elő újra. Hasznosnak tartom, hogy újra és újra előkerüljenek olyan játékok, amelyeket ismernek, ismerik a belső működését. Ez lehetőséget teremt arra, hogy különböző stratégiákat próbáljanak ki egy-egy játékon belül. Kipróbálhatják, hogy egy-egy stratégia mennyiben sikeres a játékon belül, ha nem, akkor egy következő alkalommal lehetőségük van változtatni ezen belül. A játékok újra játszása továbbá erősíti a szabály- és feladattudatot. Nem egy új játék szabályrendszerét kell elsajátítaniuk, hanem egy meglévő játék kereteit feleleveníteniük, a már ismert szabályokat sokkal könnyebb tiszteletben tartani, mint ismeretleneket.

 


Budapest, 2018.11.30.

Könyvjelző Közvetlen hivatkozás.

Hozzászólások lezárva.