SZAKMAI BESZÁMOLÓ
EFOP-5.2.4-17-2017-00008
Színház az egész: TIE-rendszerű új színházi nevelési módszer
adaptálása, kiterjesztése a Balaton környékén
Helyszín: Nagykanizsa, Miklósfai Általános Iskola
Időpont: 2019. október 21.
Foglalkozás: Érzékenyítő tréning
A foglalkozáson elindultunk egy kicsit bonyolultabb, komplexebb folyamat felé, amely segíti őket, hogy tudatosabban legyenek jelen a térben, illetve tudatosan megfigyeljék a saját testüket, mozgásukat. Ezáltal fejlődhet a figyelmük is, mind egymás, mind maguk felé.
1.Bemelegítő térkitöltés
A gyakorlatsort a térkitöltő járással kezdtük. Gyorsítottuk és lassítottuk a tempót irányítással, majd irányítás nélkül.
- Alapjárás kialakítása
A gyakorlat során kialakítottunk egy neutrális, természetes járásmódot, amely nem közöl semmit az egyénről.
- Az alapjárás módosítása
A gyakorlat során a következőket kértem a résztvevőktől: Módosítsunk kicsit ezen az alapjáráson, ne legyen nagy a változtatás, csak egy apróság; a fej, váll, gerinc, csípő tartásában, a kezek lóbálásában, a lépések hosszában, ruganyosságában, tempójában! Rögzítsük ezt az új járást!
- A járás átgondolása
Megbeszéltük, hogy belső munkát, és nem választ váró kérdéseket fogok feltenni nekik, ezért nem kell rájuk hangosan válaszolni, mindenki magában dolgozzon. A gyakorlat során a következőket kérdeztem és kértem a résztvevőktől: Milyen életkorú ember jár így? Milyen az arckifejezése? Milyen ruhát visel? Mennyire elegáns vagy kopott? Milyen színek jellemzik? Milyen tapintású anyagok? Milyen a lábbelije? Hol lépdel? Milyen talajon? Milyen környezetben? Zárt térben vagy szabadban? Milyen évszak van? Milyen napszak? Milyen a levegő? Süt-e a nap? Hova tart? Milyen a kedve? Mire gondol? Min töpreng? Megáll, valamit felvesz! Tovább sétál és leül valahova! Hol ül? (Jó, ha vannak a teremben székek félretolva.) Tovább indul!
- Járás módosítása
A gyakorlat során a következőket kértem a résztvevőktől: Megint módosítsunk a járásunkon, de most egészen mást változtassunk, ha előbb a lépésünk lett más, most legyen, teszem azt, a fejtartásunk. Rögzítsük ezt a megváltoztatott járást! Próbáljuk természetesen – ne eltúlozva a járás karakterét – haladni. Milyen életkorú ember jár így? Milyen az arckifejezése? Milyen ruhát visel? Mennyire elegáns, kopott? Milyen színek jellemzik? stb.
- Több változtatás
Most egymás után négy mozzanatot is változtassunk pl. fej, kezek, felsőtest, tempó! Építsük fel ezt a figurát (hol jár, hogyan fest stb.)! Ha kialakult túlozzuk el a járás karakterét. Legyenek markánsabbak a jellegzetességek! Megváltozik-e így a figura?
A gyakorlatsor közben rendkívül koncentrált állapotba kerültek a résztvevők. Az elején még volt egy-két ember, aki nehezen vette rá magát a gyakorlatok végrehajtására, de miután látták, hogy a többiek is csinálják, ők is elkezdtek dolgozni. A visszajelzések alapján elmondható, hogy nagyon élvezték a gyakorlatsort, mert teljesen másfajta dolgokat csináltunk, mint korábban. Kiemelték, hogy most először figyelték meg azt, hogy hogyan járnak, sétálnak mozognak, most először vizsgálták meg tudatosan, hogy mit közvetít kifelé egy-egy testtartás.
Második 6 hónap foglalkozás elsődleges céljai:
- A diákok tanulják meg szabadon, nyíltan kommunikálni saját és mások iránt érzett érzelmeiket
- Sajátítsák el a visszautasítás hatékony feldolgozásának módszerét
- Az empátia, fantázia fejlesztése, a csoport összetartozás-tudatának erősítése
- Az alázat megtapasztalása, és annak előnyeinek megismerése
Fejlessze a tanulók:
- érzékszerveik működését
- megfigyelő és utánzókészséget
- koncentrációs képességét
- szókincs és beszédkészségét
- a kommunikációs készségét: verbalitás és metakommunikáció
- a test tudatos használatát, mozgáskészséget
Budapest, 2019.10.31