Érzékenyítő tréning – Nagykanizsa – 2019. október 21.

SZAKMAI BESZÁMOLÓ

 

 

EFOP-5.2.4-17-2017-00008

Színház az egész: TIE-rendszerű új színházi nevelési módszer

adaptálása, kiterjesztése a Balaton környékén

 

 

Helyszín: Nagykanizsa, Miklósfai Általános Iskola

 

Időpont: 2019. október 21.

 

Foglalkozás: Érzékenyítő tréning

 

A foglalkozáson elindultunk egy kicsit bonyolultabb, komplexebb folyamat felé, amely segíti őket, hogy tudatosabban legyenek jelen a térben, illetve tudatosan megfigyeljék a saját testüket, mozgásukat. Ezáltal fejlődhet a figyelmük is, mind egymás, mind maguk felé.

 

 

1.Bemelegítő térkitöltés

A gyakorlatsort a térkitöltő járással kezdtük. Gyorsítottuk és lassítottuk a tempót irányítással, majd irányítás nélkül.

 

  1. Alapjárás kialakítása

A gyakorlat során kialakítottunk egy neutrális, természetes járásmódot, amely nem közöl semmit az egyénről.

 

  1. Az alapjárás módosítása

A gyakorlat során a következőket kértem a résztvevőktől: Módosítsunk kicsit ezen az alapjáráson, ne legyen nagy a változtatás, csak egy apróság; a fej, váll, gerinc, csípő tartásában, a kezek lóbálásában, a lépések hosszában, ruganyosságában, tempójában! Rögzítsük ezt az új járást!

 

 

  1. A járás átgondolása

Megbeszéltük, hogy belső munkát, és nem választ váró kérdéseket fogok feltenni nekik, ezért nem kell rájuk hangosan válaszolni, mindenki magában dolgozzon. A gyakorlat során a következőket kérdeztem és kértem a résztvevőktől: Milyen életkorú ember jár így? Milyen az arckifejezése? Milyen ruhát visel? Mennyire elegáns vagy kopott? Milyen színek jellemzik? Milyen tapintású anyagok? Milyen a lábbelije? Hol lépdel? Milyen talajon? Milyen környezetben? Zárt térben vagy szabadban? Milyen évszak van? Milyen napszak? Milyen a levegő? Süt-e a nap? Hova tart? Milyen a kedve? Mire gondol? Min töpreng? Megáll, valamit felvesz! Tovább sétál és leül valahova! Hol ül? (Jó, ha vannak a teremben székek félretolva.) Tovább indul!

 

  1. Járás módosítása

A gyakorlat során a következőket kértem a résztvevőktől: Megint módosítsunk a járásunkon, de most egészen mást változtassunk, ha előbb a lépésünk lett más, most legyen, teszem azt, a fejtartásunk. Rögzítsük ezt a megváltoztatott járást! Próbáljuk természetesen – ne eltúlozva a járás karakterét – haladni. Milyen életkorú ember jár így? Milyen az arckifejezése? Milyen ruhát visel? Mennyire elegáns, kopott? Milyen színek jellemzik? stb.

 

  1. Több változtatás

Most egymás után négy mozzanatot is változtassunk pl. fej, kezek, felsőtest, tempó! Építsük fel ezt a figurát (hol jár, hogyan fest stb.)! Ha kialakult túlozzuk el a járás karakterét. Legyenek markánsabbak a jellegzetességek! Megváltozik-e így a figura?

 

A gyakorlatsor közben rendkívül koncentrált állapotba kerültek a résztvevők. Az elején még volt egy-két ember, aki nehezen vette rá magát a gyakorlatok végrehajtására, de miután látták, hogy a többiek is csinálják, ők is elkezdtek dolgozni. A visszajelzések alapján elmondható, hogy nagyon élvezték a gyakorlatsort, mert teljesen másfajta dolgokat csináltunk, mint korábban. Kiemelték, hogy most először figyelték meg azt, hogy hogyan járnak, sétálnak mozognak, most először vizsgálták meg tudatosan, hogy mit közvetít kifelé egy-egy testtartás.

 

 

Második 6 hónap foglalkozás elsődleges céljai:

  • A diákok tanulják meg szabadon, nyíltan kommunikálni saját és mások iránt érzett érzelmeiket
  • Sajátítsák el a visszautasítás hatékony feldolgozásának módszerét
  • Az empátia, fantázia fejlesztése, a csoport összetartozás-tudatának erősítése
  • Az alázat megtapasztalása, és annak előnyeinek megismerése

Fejlessze a tanulók:

  • érzékszerveik működését
  • megfigyelő és utánzókészséget
  • koncentrációs képességét
  • szókincs és beszédkészségét
  • a kommunikációs készségét: verbalitás és metakommunikáció
  • a test tudatos használatát, mozgáskészséget

 

 

Budapest, 2019.10.31

Könyvjelző Közvetlen hivatkozás.

Hozzászólások lezárva.