SZAKMAI BESZÁMOLÓ
EFOP-5.2.4-17-2017-00008
Színház az egész: TIE-rendszerű új színházi nevelési módszer
adaptálása, kiterjesztése a Balaton környékén
Helyszín: Balatonszemesi Reich Károly Általános Iskola
Időpont: 2019. szeptember 20.
Foglalkozás: Érzékenyítő tréning
A foglalkozás elsődleges céljai:
- A diákok tanulják meg szabadon, nyíltan kommunikálni saját és mások iránt érzett érzelmeiket
- Sajátítsák el a visszautasítás hatékony feldolgozásának módszerét
- Az egymásra utaltság felismerése, a csoport összetartozás-tudatának erősítése
- Empátiás készségek fejlesztése, kiterjesztése a perifériás tanulók irányába
- A fentiek alkalmazása speciális helyzetű (más nemzetiségű, szegény, sérült, vagy a közösségbe később érkezett) társaik felé
- Alapszinten az erőszakmentes kommunikáció megismertetése
- Társas kapcsolatokhoz szükséges önbizalom megteremtése
Fejlessze a tanulók:
- önismeretét és saját értékeik felvállalását
- megfigyelő és utánzókészséget
- közösségtudatát és nyitottságát egymás felé
- szókincs és beszédkészségét
- a kommunikációs készségét: verbalitás és metakommunikáció
- beleélő készségét és az arra való bátorságát
Az első foglalkozást lehet úgymond egy új fejezet prológusának nevezni, hiszen júniusban találkoztunk a gyerekekkel utoljára. Ezen foglalkozás során megosztottuk egymással nyári élményeinket drámajátékok segítségével, illetve játszottunk néhány alap drámajátékot, szabályjátékot, hogy a gyerekek visszarázódjanak a nyár nyújtotta szórakozásból a drámapedagógia világába.
Név-kör
(koncentráció)
- Körjáték- labdát dobunk, s különböző szabályok szerint mondjuk a neveket. Pl.:
- aki kapja a labdát, az a saját nevét mondja
- annak nevét mondjuk, akitől kaptuk a labdát
- annak a játékosnak a nevét mondjuk, akinek dobni fogjuk a labdát
- három nevet mondunk: akitől kaptuk, a sajátunkat, majd annak a nevét, akinek dobjuk a labdát.
Bumm
(reakció idő, reflex, koncentráció)
A jól ismert Bumm játék a múlt évben is óriási népszerűségnek örvendett, a gyerekek kérésére játszottunk is néhány kört.
Körben állunk, valaki középen áll. A kör közepén levő rámutat valakire a körből, és azt mondja: BUMM. A célpontnak erre le kell guggolnia, a két szomszédja pedig a feje felett „összelő”: egymásra mutatnak, és azt mondják, BUMM.
Megszólít- Megérint
(kommunikációs játék, érintés)
Alapjáraton egyszerű játék, különösebben nem igényel semmilyen felkészülést. A csavar ott jön, hogy a korosztályukra egyik jellemző problémát helyez fókuszba: az érintést. Azt veszem észre, hogy nem csak a másik nem érintése okoz nehézséget, hanem az azonos neműek érintése is.
A játékról: Vezetőként, én kezdtem a játékot, melyben a legtermészetesebb módon megszólítottam az egyik résztvevőt, és egyidejűleg egy érintést társítottam hozzá. Így ő lett a soros, és tovább kellett adnia ezt az “impulzust”: A megszólított máshoz fordul, mond neki valamit és közben megérinti.
Szi-szá-szú
(koncentráció, reakció idő)
Népszerűségben a Bumm után következik, néhány kört ebből a játékból is játszottunk, jól megizzasztva egymást. Maradt a kör, a gyerekek kardot formálnak a két kezükből, aki indítja a játékot, fölemeli a kardját, és azt kiáltja Szi, ezután a két szomszéd lesújtanak kardjaikkal a középsőre, azt kiáltják közben, Szá, majd a középső a levegőbe sújt képzeletbeli kardjával egy jólirányzott vágással valaki vele, s azt kiátja Szu. Aki megtörti a játék ritmusát, vagy elrontja a szavakat, halkabban mondja a kelleténél, az kiesik.
Fusson, aki.
(Közös pontok keresése, egymásra ismerés)
Körbeültünk, egy valaki a kör közepén maradt, és pl. azt mondta: Fusson, aki a nyáron volt külföldön. Akire igaz a kijelentés, azok fölállnak, nem ülhetnek vissza saját székjeikre, helyet kell cserélniük, közben a kör közepén levő leül egy szabad helyre, s így egy valakinek nem jut hely, ő lesz az, aki új mondatot mond a „Fusson, aki” kezdéssel.
Ezen játék fókuszában a nyári hónapok álltak.
Összegezve a foglalkozáson történteket, a csapat körülbelül 70%-a majdnem megmaradt a nyári szünet előtti szinten koncentráció téren, a többiekhez képest kevésbé érződött a “visszaesés”, viszont érzékelhető volt náluk is a különbség. A csapatra nézve, legalább 75%-ra csökkent a játékokba fektetett energia, intenzitás. Volt 1-2 gyerek, akik a múlt évi önmagukhoz képest meglepően visszaestek, rendkívül szétszórták a figyelmüket. A fusson az, aki játék során be is igazolódott a gyanúm, mely szerint a nyáron folytatott rendkívül sok internetezés hatása érződik rajtuk.
Ráhangolódtak az úgynevezett “Multi Tasking” funkcióra, hogy egyik lapról ugrálunk a másikra, egyik 6-7 másodperces videót nézünk a másik után, és ezért a játékok során is érthető volt, hogy nehezen tudtak koncentrálni egy adott játékra hosszabb ideig. A többiek, akik, elmondásuk szerint, lényegesen kevesebbet szörföltek a neten, koncentráltabbaknak bizonyultak. Az óra végére, a játékoknak köszönhetően, nagyjából sikerült felidézni a tavaszi/ nyár eleji órák jelenlétét. Abban viszont biztos vagyok, hogy a következő órán még foglalkozni kell a produktív foglalkozásokhoz kellő állapot megteremtésével.
Budapest, 2019.09.30.