Érzékenyítő tréning – Nagykanizsa – 2019. január 25.

SZAKMAI BESZÁMOLÓ

 

 

EFOP-5.2.4-17-2017-00008

Színház az egész: TIE-rendszerű új színházi nevelési módszer

adaptálása, kiterjesztése a Balaton környékén

 

 

Helyszín: Nagykanizsa, Miklósfai Általános Iskola

 

Időpont: 2019. január 25.

 

Foglalkozás: Érzékenyítő tréning

 

Ezt az alkalom a fantáziát, a spontán beszédet, a kifejezőkészséget, az empátiát fejlesztette.

 

  1. MESÉLJ VALAMIT

A foglalkozás elején a diákokat arra kértem, meséljenek az elmúlt hetükből egy élményt, ami boldoggá tette őket. Ez a megosztás fejleszti a tanulók érzelmeik felismerését, kommunikációját, empátiáját, figyelmét, szókincs-kifejező- és beszédkészségét, illetve erősíti a bizalmat, hiszen megosztanak egy kis darabkát saját életükből.

 

  1. SZÓLÁNC

A játék egyszerű. Körbe ültünk a diákokkal, elmagyaráztam nekik a játékot: Mondok egy egyszótagú szót, majd mutatok valakire. Ő pedig az én szavam utolsó betűjével kell egy új egy szótagú szót alkosson.  Igen jól ment már az elejétől, úgyhogy fokozás gyanánt, kiesőssé tettem a játékot a gyerekek kérésére: aki nem vágta rá egyből a szót, az kiesett.

 

 

 

 

 

 

III. MENJ KI!

Körben állunk. Mutatok valakire, és azt mondom, „menj ki!”. Erre ő szintén mutat valakire, s azt mondja, „menj ki te!”. Erre ő is mutat valakire, majd azt mondja, „nem megyek ki!”  Pár kört csak így szárazon játszottunk, amíg rögzült a szöveg. Aztán arra kértem őket, minden megszólalásuk más-más attitűddel bírjon. Illetve játék közben mondtam százalékokat, hogy annak függvényében mennyire fogják vissza magukat az érzelem megjelenítésében, vagy épp mennyire túlozzák el.

 

  1. EGY KETTŐ HÁROM

Párokba állítottam a diákokat, majd közöltem velük, párbeszédet kell folytatniuk, de csak az alábbi szavakat használhatják, méghozzá sorban: egy, kettő, három. Kaptak kis megbeszélési időt, majd szerre néztük a párokat, ahogy diskurálnak. Nézőknek ki kellett találjuk, hogy éppenséggel mi a beszélgetés témája. A szerelemtől a szakitáson keresztül egészen a bírósági tárgyalásig minden volt. Módfelett szórakoztatta őket ez a feladat.

 

  1. BELSŐ HANG

Kértem őket, hogy cseréljenek párokat. Az egyik a mesélő, a másik a lelkiismerete. Egyszerre csak egy pár dolgozik. Szembe állnak a többiekkel, és az egyik el kezd mesélni egy kitalált történetet. A belső hang dolga, hogy megnehezítse társa helyzetét, kedve szerint bármikor visszakérdezhet a mesélőre, hogy “Biztos így történt?” Erre a mesélő mást kell kitaláljon az elhangzott mondata helyett. Így teremtik meg közösen a komikumot.

 

  1. UTAZÁS

Lezárásként pedig lazítás gyanánt megkértem őket, üljenek körbe, hunyják be a szemüket, s gondolatban próbálják átélni azt, amiket hallani fognak, mozgás nélkül. Egészen nagy odafigyelést igényel a játék, szükséges mindig nagyon komoly alapokra helyezni, ahogyan ezen az órán is történt!

 

 

 

 

A januári alkalom igencsak eltért a többitől, ugyanis most kifejezetten a beszédre fókuszáltunk. A beszédkészség fejlesztése, a spontán beszéd, létfontosságú az ember életében szinte minden élethelyzetben. A jelenlegi életkorukból fakadóan a kiváló beszédkészségre a kapcsolatteremtéseknél van a legnagyobb szükségük. A fentebb sorolt játékok e célt szolgálják, hogy merjenek spontán beszélni, tanulják meg kifejezni magukat.  Minden játéknál elmondható volt, hogy nehezen indult, ugyanis próbálkozás helyett védekeztek, többször hangzott el több gyerek szájából, hogy “nem tudok, mit mondani” “nem jut eszembe semmi” “passz”. Megkértem őket, hogy próbálják átlépni önnön gátjukat, hiszen a fejlődéshez ki kell lépniük a komfortzónából. Teher alatt nő a pálma. Többszöri ismétlésre, egyre jobban kezdtek belejönni. Ezek után, még ha nem is volt tökéletes a feladatvégzés, de az igyekezet mindenkinél látszott. A foglalkozás vége fele már kreatívabbnál kreatívabb történetek születtek, észlelhető volt, hogy az óra elején jelentkező feszültség tovaszállt.

Mindezek mellé néhány zárógondolat:

Örvendetes, hogy a fiatalok egyre többször keresik egymás figyelmét, nem szimpátiából választanak párokat, hanem a játékokból fakadóan fogadnak el maguk mellett szinte bárkit., ezzel megkönnyítve és meggyorsítva az óra menetét! Személyes tapasztalatom, hogy a játékok teljesítése egy belső cél, remek dolog már az is, hogy elszánt törekvés van a fiatalokban!

 

Első 6 hónap foglalkozás elsődleges céljai:

  • A diákok tanulják meg szabadon, nyíltan kommunikálni saját és mások iránt érzett érzelmeiket
  • Sajátítsák el a hatékony agressziókezelési módokat
  • Váljanak kompetensekké az érzelmek felismerésében
  • Az empátia, fantázia fejlesztése, a csoport összetartozás-tudatának erősítése

Fejlessze a tanulók:

o érzékszerveik működését

o megfigyelő és utánzókészség

o figyelem összpontosító képesség

o szókincs, kifejező-, beszéd- és mozgáskészségét

o együttműködési képességét

 

 

Budapest, 2019.01.31.

Könyvjelző Közvetlen hivatkozás.

Hozzászólások lezárva.