SZAKMAI BESZÁMOLÓ
EFOP-5.2.4-17-2017-00008
Színház az egész: TIE-rendszerű új színházi nevelési módszer
adaptálása, kiterjesztése a Balaton környékén
Helyszín: Balatonszemesi Reich Károly Általános Iskola
Időpont: 2020. március 03.
Foglalkozás: Érzékenyítő tréning
A foglalkozás elsődleges céljai:
- A csoport összetartozás-tudatának erősítése
- Empátiás készségek továbbfejlesztése
- A fentiek alkalmazása speciális helyzetű (más nemzetiségű, szegény, sérült, vagy a közösségbe később érkezett) társaik felé
- Az erőszakmentes kommunikáció készséggé szilárdítása
- Társas kapcsolatokhoz szükséges önbizalom továbbfejlesztése
- A csoport, mint „safe space” alkalmazása
- A csoporttudat kiterjesztése analógiák alapján
Fejlessze a tanulók:
- önismeretét és saját értékeik felvállalását
- közösségtudatát és nyitottságát egymás felé
- a kommunikációs eszköztárát és vitakészségét
- beleélő készségét és az arra való bátorságát
- toleranciáját és stressztűrését
Ezen alkalmat az eddig tanult szabályjátékok csiszolására, pontosítására, gyakorlására szenteltük.
Szamurájos
(koncentráció, reflex, reakció idő, mozgáskoordináció)
A mindannyiuk által közkedvelt játékot pár kör erejéig a megszokott formában játszottuk, aztán nehezítettünk, ahogy korábban is: A két kezükkel nem egy képzeletbeli kardot kellett alkotniuk, hanem mind a két kéz egy-egy karddá változott, szóval tegyük fel, ha 10-en vannak, akkor 20 kard, azaz 20 „játékos” vett részt a továbbiakban.
Téma
(koncentráció, reflex, összpontosítás)
A gyerekek kérésére játszottuk az általuk közkedvelt játékot.
Teremts kapcsolatot
(kommunikációs játék, érintés)
Szintén már játszott játékot játszottunk. A játék során a gyerekeknek kapcsolatot kell teremteniük egymással, először csak szóban, aztán érintéssel, aztán a kettővel egyszerre.
Név-kör
(koncentráció)
Körjáték- labdát dobunk, s különböző szabályok szerint mondjuk a neveket. Pl.:
- aki kapja a labdát, az a saját nevét mondja
- annak nevét mondjuk, akitől kaptuk a labdát
- annak a játékosnak a nevét mondjuk, akinek dobni fogjuk a labdát
- három nevet mondunk: akitől kaptuk, a sajátunkat, majd annak a nevét, akinek dobjuk a labdát.
Utazás
(lazítás, összpontosítás)
Megkértem, feküdjenek le, hunyják le szemüket, és próbálják átélni a történetet, amit mesélni fogok nekik. Meglepően jól koncentráltak voltak az egész mese folyamán, kértek folytatást, de arra a következő alkalmak egyikén kerül majd sor.
Ezen alkalom leginkább az ismétlésről szólt, gyakoroltuk a már megtanult játékokat, fejlesztve azon készségeket, melyeket a játékok biztosítanak. Mondhatni, olyan volt ez az alkalom, mint egy “ismeretellenőrző teszt”. A játékok után beszélgettünk, és kértem őket, emlékezzenek vissza arra, milyen volt, mikor csak tanulgatták ezeket a játékokat, hogyan játszották akkor. Hüledezve, és nevetve nosztalgiáztak, mikor szembesültek, hogy mennyit is fejlődtek azóta, mióta tartanak ezek a foglalkozások.
Budapest, 2020.03.31.