Érzékenyítő tréning – Nagykanizsa – 2020. március 02.

SZAKMAI BESZÁMOLÓ

 

 EFOP-5.2.4-17-2017-00008

Színház az egész: TIE-rendszerű új színházi nevelési módszer

adaptálása, kiterjesztése a Balaton környékén

 

 

Helyszín: Nagykanizsa, Miklósfai Általános Iskola

 

Időpont: 2020. március 02.

 

Foglalkozás: Érzékenyítő tréning

A hetedik foglalkozáson az improvizáció került előtérbe. Tapasztalataim szerint a csoport nagyon sokat fejlődött a projekt keretében, ezért úgy éreztem, hogy megpróbálkozhatunk az improvizációs formákkal is. A foglalkozás két részből állt, a hetedik alkalom alapozó volt, a nyolcadikon pedig improvizált jeleneteket hoztunk létre. Itt most az alapozó foglalkozást rögzítem.

 

 

  1. Két szótagos értelmetlen szavak alkotása, majd fogalommagyarázat

Körben ültünk. Egyszerre három ember vett részt a játékban. Balról jobbra haladva az első ember kitalál egy értelmetlen szótagot, a második ember is hozzákapcsol egy értelmetlen szótagot, majd a harmadik ember megmagyarázza az így kapott szót. Pl.: nyi+lap=nyilap, tájnyelvi eredetű szó, mely az egérlyukat jelenti, példamondat: Egészen a nyilapig üldöztem az egeret, de nem sikerült elkapnom.

Így megyünk tovább egészen addig, amíg körbe nem érünk, és mindenki nem volt elsőszótagos, másodikszótagos és magyarázó.

 

  1. Szóösszekötés

Maradtunk körben ülve. Most nem szótagokat, hanem szavakat kellett mondania az első két embernek, a harmadik személy pedig összeköti egy rövid történettel a két szót. Szintén addig csináltuk, amíg mindenki sorra nem került.

 

 

  1. Ellentétpárok

Valaki hoz egy szót, fogalmat, gondolati tartalmat és hozzá egy állóképet. A másik ugyanezt megteszi ennek ellentettjével. A harmadik ember szintén szoborral és szóval összeköti a két szobrot és fogalmat. Egyszerre három ember játszik, törekedni kell arra, hogy mindenki próbálja ki a játék minden elemét. Az állóképnek lehetnek konkrétak (pl.: apa), de lehetnek egészen elvont fogalmak is (pl.: boldogság).

 

A gyakorlatok teljes mértékben beváltották a hozzájuk fűzött reményeimet. A csoport könnyen csatlakozott rá a gyakorlatsorra, érezhetően otthonosan lesznek képesek mozogni az improvizáció világában. Természetesen most is volt egy-két diák, aki nehezebben kapcsolódott rá a gyakorlatokra, de a többiek nagyon toleránsan és tisztelettel viszonyultak ezekhez a résztvevőkhöz, akik, bár csak egy kicsit később, de szintén sikerként élhették meg a foglalkozást. A foglalkozás eredményesen fejlesztette a kommunikációs készségeiket (hiszen tulajdonképpen mindegyik játék a kifejezőkészséget helyezte előtérbe), valamint a kreativitásukat és szókincsüket is.

 

Első 6 hónap foglalkozás elsődleges céljai:

  • A diákok tanulják meg szabadon, nyíltan kommunikálni saját és mások iránt érzett érzelmeiket
  • Sajátítsák el a visszautasítás hatékony feldolgozásának módszerét
  • Az empátia, fantázia fejlesztése, a csoport összetartozás-tudatának erősítése
  • Az alázat megtapasztalása, és annak előnyeinek megismerése
  • Fejlessze a tanulók:
  • érzékszerveik működését
  • megfigyelő és utánzókészséget
  • koncentrációs képességét
  • szókincs és beszédkészségét
  • a kommunikációs készségét: verbalitás és metakommunikáció
  • a test tudatos használatát, mozgáskészséget

 

 

 

Budapest, 2020.03.31

Könyvjelző Közvetlen hivatkozás.

Hozzászólások lezárva.