2018.08.20. Nyitókonferencia

EFOP-5.2.4-17-2017-00008

Színház az egész: TIE-rendszerű új színházi nevelési módszer

adaptálása, kiterjesztése a Balaton környékén

 

2018.08.20. Nyitókonferencia

 

A „Színház az egész: TIE-rendszerű új színházi nevelési módszer adaptálása, kiterjesztése a Balaton környékén” elnevezésű projekt nyitókonferenciáját a konzorciumban résztvevő partnerek együttműködő iskoláit figyelembe véve, a tanév rendjéhez igazodva és a májusi kezdési dátumra tekintettel augusztus 20-n rendeztük meg, a konzorciumvezető településén, Balatonszemesen. A nyitó konferencián mindhárom konzorciumi tag képviselői, a projektbe bevont megvalósítók, résztvevők jelen voltak. A projekt átfogó ismertetése kapcsán a célok, részcélok, tervezett folyamatos és eseti programok bemutatására is sor került.

 

A projekt célja, hogy a helyi társadalom életében fennálló problémák feltárásával, a helyi szükségletekre reagáló, innovatív megoldások adaptálásával járuljon hozzá a térségben jellemző problémák megoldásához, a lakosság társadalmi helyzetéből és a területi jellemzőkből eredő hátrányainak kompenzálásához.

A konstrukció olyan innovatív beavatkozásokat támogat, amelyek a helyi problémák újszerű megközelítésével, a korábbi megoldásoknál hatékonyabban, eredményesebben járulnak hozzá.

Projektünk célja az innovatív színházpedagógiai nevelés révén a résztvevő tanulók korai iskola elhagyásának csökkentése, a hátrányos helyzetű tanulók felzárkóztatása, a tanulók integrációja, és a köznevelési intézmények közötti átmenet segítése.

Fontosnak tartjuk a gyermek és ifjúsági közönség, a diákok színházzal nevelését, éppen ezért nemcsak a nagyszínházi előadások ifjúsági bérletben történő megtekintését gondoljuk kiemelt feladatnak, hanem olyan „suliszínházi program” megvalósítását, amely a Balaton melletti konzorciumi partnerekkel és a környéken lévő iskolákkal – s a programokról hírt kapó távolabbi városok, falvak érdeklődő iskoláival – együttműködve elérhetővé teszi az iskolás gyerekek számára az életkoruknak megfelelő problémákkal való alkotó, „színházi” szembesülést ún. színházi nevelési előadás keretei között.

Fontos, és a projekt újdonsága többek között épp ebben rejlik, hogy a szükség minden esetben csupán kiindulópontul szolgál az előadások létrejöttéhez: a cselekmény új keretbe ágyazódik, amelyet mindig az adott közönség életkora, gondolkodási szintje és azok a „filozófiai” kérdések határoznak meg, amelyek az adott korosztályt foglalkoztatják, a helyi speciális problémákra összpontosítva. Éppen ezért a darab dramaturgiáját és szövegkönyvét nagymértékben befolyásolják az előkészítő próbafolyamat drámamunkájában létrejött, improvizációkból rögzített szituációk, amik a szerepjátékok révén izgalmassá és ezáltal hatékonnyá teszik a résztvevő fiatalok köznevelési fejlesztését, lehetővé téve a három különböző terület problémáinak feltárását, azonosítását és a megoldási lehetőségek kiterjesztését a fiatalok életében.

 

Farkas Zsuzsanna, mint házigazda, a konzorciumvezető intézmény igazgatója köszöntötte a résztvevőket és rövid ünnepi megemlékezést tartott az Államalapítás kapcsán.

 

A projekt szakmai vezetője, Fábián Erika Judit ismertette az adaptáció formáját és céljait.

 

Eszerint az adaptáció a következő területek megoldására koncentrál:

o családokat érintő szolgáltatások, különös tekintettel a gyermekekre

o köznevelési innovatív módszerek, ezen belül:

  • korai iskola elhagyás csökkentése,
  • hátrányos helyzetű tanulók felzárkóztatása,
  • tanulók integrációja, és a

o társadalmi felzárkózás és befogadás, ezen belül:

  • marginalizálódott társadalmi csoportok társadalmi-gazdasági integrációja,

 

Az iskola szerepének a felértékelődését a hátrányos helyzet okozta negatív következmények leküzdésében jelzi, hogy míg a mobilitás, a társadalomban elfoglalt pozíciók tovább örökítésének fő csatornája a XIX. században a rang, majd a XX. század közepéig a vagyoni helyzet volt, addig a múlt század hatvanas-hetvenes éveitől kezdve már a család kulturális és kapcsolati tőkével való ellátottsága veszi át ezt a szerepet. A kulturális tőke természetes forrása pedig a családon kívül a köznevelés, melynek hatása a tankötelezettség révén minden gyermeket érint, és ezáltal lehetőséget jelent az esélyegyenlőség megteremtéséhez. Hazánkban ezt a kiegyenlítő szerepet még nem sikerül az oktatásnak betöltenie. A közművelődés és a közoktatás között megvalósuló szektorközi együttműködés hozzájárul, hogy a kulturális javakhoz jobban hozzáférjenek a diákok, így látókörük szélesedik, több inger éri őket, ezáltal javulnak felzárkózási esélyeik.

 

A felhívás keretében elérni kívánt részcélok a következők:

– Kísérleti szinten (pilot) már igazoltan bevált módszerek szélesebb körű adaptációjának megvalósítása (a Balatonszemesi Latinovits Zoltán Művelődési Ház és Könyvtár által már korábban megvalósított „A színház házhoz megy” c. programjának szélesebb körű, 3 településen megvalósuló adaptációja)

– Az adaptációs rendszer megvalósulását követő monitoring rendszer kialakítása és működtetése

– Az adaptációs kísérlet eredményes megvalósítása érdekében helyi és szakmai együttműködések létrehozása a konzorciumi partnerek segítségével, hálózatépítés

– A projekt keretében megvalósult adaptációs kísérletek további alkalmazásának előkészítése: az adaptációt követően a projektmódszer országosan is elérhetővé tehető.

 

A projektmenedzser, Fenyák Éva ismertette az együttműködéseket és azok tartalmát, az alábbiak szerint:

 

A projekt megvalósítása során az együttműködés keretében a Felek vállalták, hogy

  • projektünk megvalósításával hozzájárulunk a Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégia, a Végzettség nélküli iskolaelhagyás elleni középtávú stratégia, az Ifjúsági Garancia akcióterve, a Nemzeti Ifjúsági Stratégia, a Civil stratégia és a Nemzeti önkéntes stratégia, valamint a Köznevelés Fejlesztési Stratégia céljainak eléréséhez.

 

A projekt megvalósítása során kötelezően együttműködnem a résztvevők az Emberi Erőforrások Minisztériuma által működtetett Társadalmi Innovációs Tanáccsal, mely arra hivatott, hogy előzetesen véleményezze a projektek szakmai tartalmát, vizsgálja az előre haladásukat, a szakmai beszámolókat és a mérföldkövek megvalósulását nyomon kövesse.

 

A célok elérése érdekében az alábbi tevékenységeket tervezzük megvalósítani:

  • kapcsolatfelvétel az érintett intézményekkel, önkormányzatokkal
  • szakmai team létrehozása, folyamatos műhelymunka
  • hálózatépítés
  • adaptáció bevezetése és működtetésének hatékony támogatása
  • az innovációhoz kapcsolódó monitoring tevékenység
  • szakmai programok a célcsoporttal: rendszeres helyi szintű összejövetelek, Nyári Színházi Napok, TIE program, Ifjúsági Civil Kamera, Helyéi Érték Pont
  • csapatépítő és szabadidős programok a célcsoport és a szakmai megvalósítók részvételével: Csapatépítő tréning, szabadidős programokon való részvétel
  • adaptációt elősegítő tevékenységek, úgymint: honlap működtetése, tapasztalatmegosztó rendezvények, konferenciák szervezése, esettanulmány készítése és megosztása
  • szakmai megvalósítóknak és célcsoport tagjainak szóló képzések: esetmegbeszélések, workshopok, kompetencia fejlesztő nap, színházi nevelési tréning
  • szakmai programok a célcsoporttal: Filmes nyári napok
  • adatgyűjtés, dokumentációs rendszer működtetése
  • adaptáció eredményének nyomon követése
  • adaptáció sikerességének mérése
  • a projekt tevékenységek nyilvánosságra hozatala
  • kapcsolatfelvétel az EFOP-5.2.1-17 egy nyertesével az Ő általa alkalmazott módszer tanulmányozására
  • tapasztalatszerzési tanulmányút a célcsoport tagok számára: Kaleidoszkóp Versfesztiválon való részvétel
  • érzékenyítő tréningek
  • kisértékű eszközök beszerzése
  • társadalmi partnerek bevonásával szakmai rendezvények szervezése: döntési mechanizmus és képesség; önértékelés és egyéni hatáskeltés.

 

Végezetül a konzorciumi partnerek power pointos prezentációja zárta a konferencia szakmai részét.

A nyitókonferencia részeként a jelenlévők közösen fogyasztották el ebédjüket és vacsorájukat is, idegenvezető segítségével körül néztek Balatonszemesen, ellátogattak Bujtor István és Latinovits Zoltán sírjához, ahol koszorút helyeztek el, Balatonszárszón a József Attila Emlékmúzeumot, Balatonszemesen a Latinovits Emlékmúzeumot nézhették meg. A felek együttműködési készsége éppúgy nőtt a nyitókonferencia kapcsán, mint amennyire sikerült tisztázni a kérdéses pontokat a projekt szakmai megvalósításának fontos kérdéseiben.

Könyvjelző Közvetlen hivatkozás.

Hozzászólások lezárva.