Érzékenyítő tréning – Pécs – 2019. június 03.

SZAKMAI BESZÁMOLÓ

 

 

EFOP-5.2.4-17-2017-00008

Színház az egész: TIE-rendszerű új színházi nevelési módszer

adaptálása, kiterjesztése a Balaton környékén

 

 

Helyszín: Pécs, Eck Imre Alapfokú Művészeti Iskola

 

Időpont: 2019. június 03.

 

Foglalkozás: Érzékenyítő tréning

 

Ezen alkalom során szerettem volna felmérni, hogy az eddig eltelt alkalmak során mennyit fejlődtek képességeik, úgyhogy néhány nehéz játékot vettünk elő puszta kíváncsiságból.

 

Első játék: Mosoly

Azért, hogy indítsuk jól a napot, körbeültünk, elindítottam egy mosolyt jobbra is és balra is, amit tovább kellet adniuk egymásnak, egészen addig amíg körbeér a kiindulóponthoz.

 

Második játék: Név-érintés

Mivel begyakoroltuk már a neveket, folytattuk egy koncentráció fejlesztő játékkal, amihez már az érintés is társult. A gyerekek sétáltak összevissza a térben, az egyik gyerek mondott egy nevet, aki a nevét hallotta, az egyből megérintette valaki másnak a vállát, ő pedig ezután ismét mondta valaki más nevét. A szabály név-érintés-név-érintés.  Előszőr lassan, időt hagyva játszottuk, aztán csökkentettük a reakcióidőt, aki nem reagált azonnal, kiesett volna, viszont a játék során egyszer sem hibáztak a gyerekek.

 

 

 

Harmadik játék: Hangsúly

Egyszerű, mindössze kétirányú figyelemmegosztást kívánó koncentrációs gyakorlat. Körben állunk, s az első négy számot mondjuk egymás után úgy, hogy közülük mindig csak az egyik legyen hangsúlyos. A hangsúly minden ismétlődés alkalmával eggyel tovább kerül: 1 2 3 4/ 1 2 3 4/ 1 2 3 4/ 1 2 3 4.
Nem volt nehézségük a játékkal kapcsolatban, úgyhogy változtattam rajta, a hangsúlyhoz előszőr megkértem őket, társítsanak egy mozdulatot. Ezzel sem volt probléma, úgyhogy mondtam, magukban számoljanak, s csak a hangsúlyos számot mondja ki az éppen sorra kerülő. Anélkül tökéletesen működött, hogy tapsoltam volna nekik az ütemet.

 

Negyedik játék: Jegyezd meg!

Tucatnyi különböző tárgyat helyezünk egymás mellé. A kötött megfigyelési idő 20-30 másodperc- lejárta után letakarjuk a tárgyakat, s különféle követelményeket állítva a játszók memóriája elé, feladatokat adhatunk: meg kell nevezni a tárgyakat, pontos leírást kell adni azokról, meg kell adni elhelyezkedésüket, csoportosításukat, meg kell adni az azonos színűek számát stb. Teljesen érzékelhető különbség tűnt fel, kifejezetten javult a memóriájuk.

 

Ötödik játék: Szópárbaj

A kör közepén áll a két ellenfél. Egyidejűleg kell – folyamatosan! – mondaniuk egy-egy összefüggő történetet. Az nyer, aki tovább bírja. Lemértem az időt, másfél perc lett az új rekord, pár alkalommal ezelőtt 20 másodpercig bírták.

 

Hatodik játék: Intelligens bumm.

A játék mechanizmusa ugyanaz, mint a bumm játéké, annyi különbséggel, hogy a játékvezető, mikor valakire mutat, egy kategóriát mond, akire rámutatott, ugyanúgy leguggol, s a két szomszéd a feje felett nem bummot mond, hanem a kategóriának megfelelő dolgot.

 

 

Hetedik játék: Cica-mica

Lezárásként maradtunk körben, összeérintettük kisujjainkat a szomszédjainkkal, elkezdtünk dülöngélni jobbra-balra, majd kértem őket, hogy teljes komolysággal, nevetés, mosoly nélkül, kántálják: cica-mica. Eközben tartani kell a szemkontaktust. Aki elneveti magát, kiesik.

 

Reflexió: Zárásként a már jól ismert formát alkalmaztam: a korábban megismert játékokat játszottuk újra, azokat, amelyek a résztvevők kedvencei voltak korábban. Érdekes volt megfigyelni, hogy ahányszor elővettük ezalatt a folyamat alatt a játékokat, mindig máshogy és máshogy próbáltak meg létezni a játékban. Az utolsó alkalom tulajdonképpen egy örömjáték volt, búcsúzásként játszottunk még egyet.

 

 

 

Budapest, 2019.06.30.

Könyvjelző Közvetlen hivatkozás.

Hozzászólások lezárva.