Érzékenyítő tréning – Nagykanizsa – 2019. november 21.

SZAKMAI BESZÁMOLÓ

 

 

EFOP-5.2.4-17-2017-00008

Színház az egész: TIE-rendszerű új színházi nevelési módszer

adaptálása, kiterjesztése a Balaton környékén

 

 

Helyszín: Nagykanizsa, Miklósfai Általános Iskola

 

Időpont: 2019. november 21.

 

Foglalkozás: Érzékenyítő tréning

 

A harmadik alkalommal azt szerettem volna velük közösen megkeresni, hogy milyen helyzetekben tudnak teljesen felszabadulni, mikor tudják magukat teljes mértékben elengedni. Bíztam benne, hogy a csoport összeszokottsága lehetővé teszi, hogy olyan dolgokat is megcsináljanak egymás előtt, amit esetleg a projekt kezdete előtt nem mertek volna.

 

  1. Zenés mozgás

A résztvevőktől azt kértem, hogy zenére valamilyen mozgást csináljanak, amit egy erős érzelem irányít. Kértem, hogy mindenki utánozza a másikat, lehet rabolni, új mozdulatot kezdeni.

 

  1. Térkitöltő járás variációkkal

A gyakorlatot a következő instrukciókkal vezettem: Gyorsíts! Keress egy ismétlődő mozdulatot járás közben! Kereshetsz mást is, mint amit elsőre. Válassz ki egyet. Pontosan figyeld meg! Ne változzon! Rögzítsd! Tegyél hozzá még négy mozdulatot! Ezeket is rögzítsd sorrendben! Torzítsd el teljesen ezt a mozdulatsort! Sűríts, túlozz! Ezt is rögzítsd, pontosítsd!

 

  1. Mondóka

A következőkben egy mondókát kértem a résztvevőktől, és azt, hogy kapcsolják hozzá a szöveget a mozgáshoz! A szöveg is legyen groteszk, eltúlzott!

 

 

  1. Bemutató

Térkitöltés közben megkértem mindenkit, hogy egyesével mutassák be a produktumukat, egészen addig, amíg mindenki be nem mutatta.

 

  1. Bemutató 2.

Még egyszer megkértem őket, hogy mutassák be a munkájukat, de most úgy, hogy egy sorba felállnak a résztvevők. Mindenki egyszerre elkezdi a felépített etűdöt és végrehajtja a gyakorlatsort.

 

A közösen létrehozott előadás után ismét egy produktumot kellett létrehozniuk. Örömmel tapasztaltam, hogy senki sem érezte kínosnak, cikinek a munkát, mindenki becsületesen végigcsinálta a feladatot, és nagyon izgalmas etűdök jöttek ki belőle. Egy-két embernek kellett segíteni a mondókatalálás kapcsán, de egyébként koncentrált munka zajlott. Többen visszajelezték, hogy milyen jó volt újra valami alkotómunkát létrehozni. A foglalkozás egyszerre fejlesztette a mozgást, a beszédképességet, valamint a kreativitást. Komplex gyakorlatot kellett végrehajtaniuk, mellyel eredményesen birkóztak meg. Az etűdökön egyértelműen látszott az, hogy ki milyen szociokulturális környezetből érkezik. Többeknek problémát okozott egy mondóka felidézése. Az etűdöket végignézve megállapítható, hogy nagy játékkedvvel, bátran dolgoztak a résztvevők. Emlékezetes pillanat volt, amikor repetitív, szaggatott mozgásokkal jelenített meg az egyik résztvevő egy mozdulatsort, miközben egy közismert mondókát szavalt. A mondóka teljesen más fénytörésbe került a mozdulatsorral összekötve, és nagyon erős önkifejező, megmutatkozni vágyó érzést keltett. Ez a megmutatkozási vágy a legtöbb etűdben érezhető volt.

 

 

Második 6 hónap foglalkozás elsődleges céljai:

  • A diákok tanulják meg szabadon, nyíltan kommunikálni saját és mások iránt érzett érzelmeiket
  • Sajátítsák el a visszautasítás hatékony feldolgozásának módszerét
  • Az empátia, fantázia fejlesztése, a csoport összetartozás-tudatának erősítése
  • Az alázat megtapasztalása, és annak előnyeinek megismerése

Fejlessze a tanulók:

  • érzékszerveik működését
  • megfigyelő és utánzókészséget
  • koncentrációs képességét
  • szókincs és beszédkészségét
  • a kommunikációs készségét: verbalitás és metakommunikáció
  • a test tudatos használatát, mozgáskészséget

 

 

Budapest, 2019.11.30.

Könyvjelző Közvetlen hivatkozás.

Hozzászólások lezárva.