Érzékenyítő tréning – Nagykanizsa – 2019. február 18.

SZAKMAI BESZÁMOLÓ

  

EFOP-5.2.4-17-2017-00008

Színház az egész: TIE-rendszerű új színházi nevelési módszer

adaptálása, kiterjesztése a Balaton környékén

 

 

Helyszín: Nagykanizsa, Miklósfai Általános Iskola

 Időpont: 2019. február 18.

 Foglalkozás: Érzékenyítő tréning

Ezen alkalommal a csoportdinamikát javítottuk, illetve a bizalmat építettük tovább.

 

  1. BUMM.

Körbeálltunk, majd játékvezetőként beálltam a kör közepébe, kitüntetvén magam seriffi címmel. A játék mechanikája egyszerű: A serif fegyvert formál kezével, s mutat valakire, miközben azt mondja, BUMM. Erre a célszemély azonnal leguggol, s a két szomszédja a feje felett összelő, szintén BUMM-mal.

 

  1. EGYÜTT SZÁMOLÁS.

A diákokat utasítottam, hogy szó nélkül sétáljanak a térben, szó nélkül. Közöltem velük, hogy együtt kell felszámolniuk tízig, viszont úgy, hogy mindenki csak egy számot mondhat. Meg kell érezniük, hogy kinek mi lesz a száma. Ha egy szám egyszerre hangzik el, akkor elölről kezdődik a számolás.

 

III. EGYSZERRE INDULÁS.

Egy oszlopba sorakoztattam fel a gyerekeket, majd mondtam nekik, hogy induljanak el felém, amikor érzik. Viszont fontos: egyszerre kell elindulniuk, megérzés szerint, mindenki előre néz közben.

 

 

 

  1. BIZALOMJÁTÉK

Körbeálltunk, az egyik diák önként beállt a kör közepére, összehúztuk a kört, hogy nagyon szorosan legyünk egymás mellett, illetve egy fél karnyújtásnyira legyen mindenki a középponttól. A középen álló diák lehunyja a szemét és eldől. Mi, akik a kört alkotjuk pedig vigyázunk arra, hogy el ne essen, adogatjuk egymásnak a gyereket, felülnézetből úgy mozog, mint egy gyors óramutató. Ezt mindenki kipróbálhatta, aki szerette volna. Pár gyerek volt, aki az elején azt mondta, ő biztos nem. Viszont, amire mindenki kipróbálta, ők is kedvet kaptak hozzá, s végül mindenki kipróbálta, milyen középen lenni.

 

  1. ŐSZINTESÉG

Ebben a feladatban, mindenki, el kellett mondjon egy olyan tulajdonságot, amit szeret magában, s egy olyant, amit nem szeret. Ezt a játékot én kezdtem el, és mondtam, aki úgy érzi van mondanivalója, az ne várja a sorát, hanem mondja. Mindenki teljesítette a feladatot.

 

  1. SZERETEM BENNED…

Ebben a feladatban most nem önmaguk voltak a fontosak, hanem a többiek. Mindenki mindenkiről kellett egy olyan mondatot mondjon, ami a „Szeretem benned…” -el kezdődik.

 

A foglalkozást pedig egy óriási csoportos öleléssel zártuk le.

 

Már a kezdés legelső pillanatában, ahogy beléptem az ajtón érződött, hogy kezd kialakulni egy módfelett kellemes, bajtársias légkör. A csoport alkalomról alkalomra alakul át csapattá. Bemelegítésnek egy bummos játékot játszottunk, mely energetizálta őket. Erre szükség volt, mert elmondásuk szerint nagyon fárasztó napjuk volt. A következő játéknál, mikor elmondtam, mi a feladat, többen is mondták félvállról, hogy “ez könnyű”. 15 perc játék után is csak 6-ig tudtak elszámolni. Ekkor már elismerték, hogy nem is olyan egyszerű ez a feladat. Az eddigi sikertelenség nem lombozta le őket, azokat a játékosokat, akik fel akarták adni, a többiek el kezdték motiválni, így végül, nem csak, hogy senki nem szállt ki a játékból, de sikerült is egymásra hangolódniuk, “egyként” számolniuk, és elvégezni a feladatot sikeresen.

 

 

A bizalomjátéknál látszódott, hogy vannak jó páran, akik félnek, akiknek nehezükre esik bevállalni, hogy középre állnak. Viszont dicséretes, hogy mindenki beállt középre, akik féltek, legyőzték a félelmüket, arra hivatkozva, hogy bár félnek, de tudják, hogy semmi bajuk nem fog történni, megbíznak társaikban.

A következő játék elképesztő odafigyeléssel zajlott. Senki nem próbálta megúszni a feladatot, sőt, számomra is meglepő vallomásokat tettek. Az egyik lány szájából el is hangzott a mondat, hogy “őszinte leszek, mert tudom, hogy úgyse fog senki visszaélni a kijelentésemmel, senki nem fog csúfolni miatta”. Ez volt az a pont, ahol a gyerekek, még inkább csapatként kezdtek viselkedni. A játék feszültségét a következő játék oldotta fel. Megmosolyogtatott minden gyerek a társairól alkotott mondatával.

 

 

Első 6 hónap foglalkozás elsődleges céljai:

  • A diákok tanulják meg szabadon, nyíltan kommunikálni saját és mások iránt érzett érzelmeiket
  • Sajátítsák el a hatékony agressziókezelési módokat
  • Váljanak kompetensekké az érzelmek felismerésében
  • Az empátia, fantázia fejlesztése, a csoport összetartozás-tudatának erősítése

Fejlessze a tanulók:

o érzékszerveik működését

o megfigyelő és utánzókészség

o figyelem összpontosító képesség

o szókincs, kifejező-, beszéd- és mozgáskészségét

o együttműködési képességét

 

Budapest, 2019.02.28

 

 

Könyvjelző Közvetlen hivatkozás.

Hozzászólások lezárva.