SZAKMAI BESZÁMOLÓ
EFOP-5.2.4-17-2017-00008
Színház az egész: TIE-rendszerű új színházi nevelési módszer
adaptálása, kiterjesztése a Balaton környékén
Helyszín: Pécs, Eck Imre Alapfokú Művészeti Iskola
Időpont: 2018. október 17.
Foglalkozás: Érzékenyítő tréning
A foglalkozás során nekifogtunk összekovácsolni a csapatot, finomítani a csapatkohéziót, illetve fejlesztettük az érszékszervek működését, a figyelem összpontosító képességet, illetve mozgáskészséget.
Első játék: Bumm.
Elismételtük a bummos játékot, miszerint a játékvezető, seriff, a kör közepén áll, rámutat valakire és közben azt mondja, bumm. Akire rámutatott, leguggol, s a kétfelöli szomszédja összelő a feje felett, s szintén azt mondják, bumm. Mivel azt észleltem, hogy elsajátították igen gyorsan a szabályokat, növeltem a tétet, közöltem velük, hogy mostantól kiesésre megyünk. Aki lassan reagál/ront, az kiesik.
A versenyhelyzet miatt az előbbi körökhöz képest többször rontottak, hamar véget ért a játék, viszont pár kör után egyre jobban belejöttek.
Második játék: Intelligens bumm.
A játék mechanizmusa ugyanaz, mint az előbbi játéké, annyi különbséggel, hogy a játékvezető, mikor valakire mutat, egy kategóriát mond, akire rámutatott, ugyanúgy leguggol, s a két szomszéd a feje felett nem bummot mond, hanem a kategóriának megfelelő dolgot. Pl. Halfajta… Ponty. Ezt a játékot már elsőre kieséssel játszottuk.
Harmadik játék: Szí-szá-szú!
A bumm után következett ez a játék, ami a drámajátékokba való bevezetéshez egy népszerű és rendkívül egyszerű, ugyanakkor sok figyelmet igénylő játék. Ez a játék fejlesztette a tanulók figyelem összpontosító képességét és mozgáskészségét.
Negyedik játék: Hangsúly
Egyszerű, mindössze kétirányú figyelemmegosztást kívánó koncentrációs gyakorlat. Körben állunk, s az első négy számot mondjuk egymás után úgy, hogy közülük mindig csak az egyik legyen hangsúlyos. A hangsúly minden ismétlődés alkalmával eggyel tovább kerül: 1 2 3 4/ 1 2 3 4/ 1 2 3 4/ 1 2 3 4.
Ötödik játék: Karmester
Egy önkéntes kiment a teremből, addig választottak a gyerekek maguk közül egy karmestert, aki a játék alatt lassú mozgást fog végezni, a többiek pedig majd utánozzák. Behívtam a gyereket, három lehetősége volt megfigyelni a csapatot, és kitalálni, ki a karmester. A játék során felhívtam a figyelmüket arra, milyen árulkodó jeleket keressenek, amelyek segítenek kideríteni a karmester kivoltát.
Reflexió: A játékok során konstatáltam, hogy számos diáknak visszamaradottak a mozgási képességei. Rendszeresen keverik össze a bal és jobb kezüket, valamint nem igazán mernek megmozdulni, nagyobb mozdulatokat tenni. A csoport marginalizálódott tagjai közül néhányan azonban sokkal könnyebben nyilvánultak meg mozgásban, mint szóban. A csoport nagy része nehezen köti össze a mozdulatokat különböző nyelvi kifejezésekkel, zavarba jönnek, amikor párhuzamosan két dolgot kell csinálni (lásd: bummos játékban egyszerre lőni a kézzel, és kimondani a szót). Ezen felül a foglalkozás jó hangulatban telt el, a diákok sokkal inkább megpróbáltak együtt élni a játékokkal, mint az előző alkalmon. Azt gondolom, hogy erősödött a feladat- és szabálytudatuk, már ilyen rövid idő alatt is, de van még mit fejleszteni ezen.
Budapest, 2018.10.31.