Érzékenyítő tréning – Pécs – 2018. október 17.

SZAKMAI BESZÁMOLÓ

 

 

EFOP-5.2.4-17-2017-00008

Színház az egész: TIE-rendszerű új színházi nevelési módszer

adaptálása, kiterjesztése a Balaton környékén

 

 

Helyszín: Pécs, Eck Imre Alapfokú Művészeti Iskola

 

Időpont: 2018. október 17.

 

Foglalkozás: Érzékenyítő tréning

A foglalkozás során nekifogtunk összekovácsolni a csapatot, finomítani a csapatkohéziót, illetve fejlesztettük az érszékszervek működését, a figyelem összpontosító képességet, illetve mozgáskészséget.

 

Első játék: Bumm.

Elismételtük a bummos játékot, miszerint a játékvezető, seriff, a kör közepén áll, rámutat valakire és közben azt mondja, bumm. Akire rámutatott, leguggol, s a kétfelöli szomszédja összelő a feje felett, s szintén azt mondják, bumm. Mivel azt észleltem, hogy elsajátították igen gyorsan a szabályokat, növeltem a tétet, közöltem velük, hogy mostantól kiesésre megyünk. Aki lassan reagál/ront, az kiesik.
A versenyhelyzet miatt az előbbi körökhöz képest többször rontottak, hamar véget ért a játék, viszont pár kör után egyre jobban belejöttek.

 

Második játék: Intelligens bumm.

A játék mechanizmusa ugyanaz, mint az előbbi játéké, annyi különbséggel, hogy a játékvezető, mikor valakire mutat, egy kategóriát mond, akire rámutatott, ugyanúgy leguggol, s a két szomszéd a feje felett nem bummot mond, hanem a kategóriának megfelelő dolgot. Pl. Halfajta… Ponty. Ezt a játékot már elsőre kieséssel játszottuk.

 

  

Harmadik játék: Szí-szá-szú!

A bumm után következett ez a játék, ami a drámajátékokba való bevezetéshez egy népszerű és rendkívül egyszerű, ugyanakkor sok figyelmet igénylő játék. Ez a játék fejlesztette a tanulók figyelem összpontosító képességét és mozgáskészségét.

Negyedik játék: Hangsúly

Egyszerű, mindössze kétirányú figyelemmegosztást kívánó koncentrációs gyakorlat. Körben állunk, s az első négy számot mondjuk egymás után úgy, hogy közülük mindig csak az egyik legyen hangsúlyos. A hangsúly minden ismétlődés alkalmával eggyel tovább kerül: 1 2 3 4/ 1 2 3 4/ 1 2 3 4/ 1 2 3 4.

Ötödik játék: Karmester

Egy önkéntes kiment a teremből, addig választottak a gyerekek maguk közül egy karmestert, aki a játék alatt lassú mozgást fog végezni, a többiek pedig majd utánozzák. Behívtam a gyereket, három lehetősége volt megfigyelni a csapatot, és kitalálni, ki a karmester.  A játék során felhívtam a figyelmüket arra, milyen árulkodó jeleket keressenek, amelyek segítenek kideríteni a karmester kivoltát.

Reflexió: A játékok során konstatáltam, hogy számos diáknak visszamaradottak a mozgási képességei. Rendszeresen keverik össze a bal és jobb kezüket, valamint nem igazán mernek megmozdulni, nagyobb mozdulatokat tenni. A csoport marginalizálódott tagjai közül néhányan azonban sokkal könnyebben nyilvánultak meg mozgásban, mint szóban. A csoport nagy része nehezen köti össze a mozdulatokat különböző nyelvi kifejezésekkel, zavarba jönnek, amikor párhuzamosan két dolgot kell csinálni (lásd: bummos játékban egyszerre lőni a kézzel, és kimondani a szót). Ezen felül a foglalkozás jó hangulatban telt el, a diákok sokkal inkább megpróbáltak együtt élni a játékokkal, mint az előző alkalmon. Azt gondolom, hogy erősödött a feladat- és szabálytudatuk, már ilyen rövid idő alatt is, de van még mit fejleszteni ezen.

 

Budapest, 2018.10.31.

Könyvjelző Közvetlen hivatkozás.

Hozzászólások lezárva.