SZAKMAI BESZÁMOLÓ
EFOP-5.2.4-17-2017-00008
Színház az egész: TIE-rendszerű új színházi nevelési módszer
adaptálása, kiterjesztése a Balaton környékén
Helyszín: Nagykanizsa, Miklósfai Általános Iskola
Időpont: 2020. március 02.
Foglalkozás: Érzékenyítő tréning
A hetedik foglalkozáson az improvizáció került előtérbe. Tapasztalataim szerint a csoport nagyon sokat fejlődött a projekt keretében, ezért úgy éreztem, hogy megpróbálkozhatunk az improvizációs formákkal is. A foglalkozás két részből állt, a hetedik alkalom alapozó volt, a nyolcadikon pedig improvizált jeleneteket hoztunk létre. Itt most az alapozó foglalkozást rögzítem.
- Két szótagos értelmetlen szavak alkotása, majd fogalommagyarázat
Körben ültünk. Egyszerre három ember vett részt a játékban. Balról jobbra haladva az első ember kitalál egy értelmetlen szótagot, a második ember is hozzákapcsol egy értelmetlen szótagot, majd a harmadik ember megmagyarázza az így kapott szót. Pl.: nyi+lap=nyilap, tájnyelvi eredetű szó, mely az egérlyukat jelenti, példamondat: Egészen a nyilapig üldöztem az egeret, de nem sikerült elkapnom.
Így megyünk tovább egészen addig, amíg körbe nem érünk, és mindenki nem volt elsőszótagos, másodikszótagos és magyarázó.
- Szóösszekötés
Maradtunk körben ülve. Most nem szótagokat, hanem szavakat kellett mondania az első két embernek, a harmadik személy pedig összeköti egy rövid történettel a két szót. Szintén addig csináltuk, amíg mindenki sorra nem került.
- Ellentétpárok
Valaki hoz egy szót, fogalmat, gondolati tartalmat és hozzá egy állóképet. A másik ugyanezt megteszi ennek ellentettjével. A harmadik ember szintén szoborral és szóval összeköti a két szobrot és fogalmat. Egyszerre három ember játszik, törekedni kell arra, hogy mindenki próbálja ki a játék minden elemét. Az állóképnek lehetnek konkrétak (pl.: apa), de lehetnek egészen elvont fogalmak is (pl.: boldogság).
A gyakorlatok teljes mértékben beváltották a hozzájuk fűzött reményeimet. A csoport könnyen csatlakozott rá a gyakorlatsorra, érezhetően otthonosan lesznek képesek mozogni az improvizáció világában. Természetesen most is volt egy-két diák, aki nehezebben kapcsolódott rá a gyakorlatokra, de a többiek nagyon toleránsan és tisztelettel viszonyultak ezekhez a résztvevőkhöz, akik, bár csak egy kicsit később, de szintén sikerként élhették meg a foglalkozást. A foglalkozás eredményesen fejlesztette a kommunikációs készségeiket (hiszen tulajdonképpen mindegyik játék a kifejezőkészséget helyezte előtérbe), valamint a kreativitásukat és szókincsüket is.
Első 6 hónap foglalkozás elsődleges céljai:
- A diákok tanulják meg szabadon, nyíltan kommunikálni saját és mások iránt érzett érzelmeiket
- Sajátítsák el a visszautasítás hatékony feldolgozásának módszerét
- Az empátia, fantázia fejlesztése, a csoport összetartozás-tudatának erősítése
- Az alázat megtapasztalása, és annak előnyeinek megismerése
- Fejlessze a tanulók:
- érzékszerveik működését
- megfigyelő és utánzókészséget
- koncentrációs képességét
- szókincs és beszédkészségét
- a kommunikációs készségét: verbalitás és metakommunikáció
- a test tudatos használatát, mozgáskészséget
Budapest, 2020.03.31