2018.10.15-én Workshop

EFOP-5.2.4-17-2017-00008

Színház az egész: TIE-rendszerű új színházi nevelési módszer

adaptálása, kiterjesztése a Balaton környékén

 

2018.10.15-én Workshop

 

Az évezredes hagyományokon alapuló színjátszás nem csupán a résztvevők szórakoztatását szolgálja, hanem segíti a színész és a néző lelki és szellemi fejlődését is.

A workshop célja az volt, hogy megismertessük a résztvevőket ezzel a művészeti örökséggel, amelyhez a modern színészképzés eszközeivel közelítünk, amelyek a hangsúlyt a résztvevők belső világának feltárására helyezik. A gondosan válogatott koncentrációs és improvizációs gyakorlatok során olyan eszközöket és módszereket próbálunk ki, amelyek megtalálhatóak az ókori görög vagy távol-keleti színjátszásban is, de a mai napig használatosak.

A részvétel azok számára is hasznos, akik nem színészi, hanem hétköznapi érdeklődéssel fordulnak a színművészet eredete, azaz önmagunk megismerése felé.

„A fiktív alaknak trambulinnak kell lennie, eszköznek amelynek segítségével behatolunk a hétköznapi maszkunk mögött rejtező mélységbe, bejutunk személyiségünk intim szféráiba, hogy azokat „feláldozzuk”.” (Jerzy Grotowsky)

Az intenzív workshop lehetőséget biztosított arra, hogy a résztvevők megismerjenek egy olyan típusú színházi módszert, amelyben a test egy dinamikus, ösztönös és őszinte eszközként vesz részt. Lényege, hogy a testtudatot, a non-verbális színpadi kifejezőeszközöket, valamint a színpadi jelenlétet fejlessze. A fizikai gyakorlatok mellett ritmus és csapatépítő gyakorlatok, az élő zenés improvizáció is fontos részét képezték a munkának.

A különböző fizikai gyakorlatok révén egyfajta nyitottság és érzékenység alakult ki a kreatív lelki impulzusok fizikális kifejeződésére a diákokban. A cél, hogy a munka folyamán a testünk, a mozdulataink elsőszámú kifejezőeszközökké váljanak, melynek segítségével gondolatokat, érzelmeket, valamint partnerünkhöz való viszonyunkat formálhatjuk meg. Ezt a célt ki is mondtuk, illetve mondattuk a tréningen.

A workshopon történő részvétel és munka a legközvetlenebb formája a művészi interakciónak. Az általam alkalmazott és tanított módszerek mozgásra és zenére épülnek, egyfajta kultúrákon átívelő színházi nyelv. A munkánk azon tapasztalatok, impulzusok összessége, amelyek színészként és trénerként is jelentős mértékben formáltak. Ezeknek jelentős részét a W. Staniewski (OPT Gardzienice vezetője) és J. Grotowsky által alkalmazott technikák alkotják.  A közös munka fizikálisan, emocionálisan és mentálisan is kihívás elé állít mindenkit, ugyanis egy olyan intuitív és radikális keresésre stimulál, mely eltér, mind a klasszikus színházban megszokott szövegalapú színészi játéktól, mind a szövegmondást nélkülöző mozgásos munkáktól. A színháznak egy olyan formájú megközelítése ez, melyben a gesztusok, a szöveg, és az élő zene egy plasztikus egészet formál.

Könyvjelző Közvetlen hivatkozás.

Hozzászólások lezárva.