Érzékenyítő tréning – Pécs – 2019. november 20.

SZAKMAI BESZÁMOLÓ

 

 

EFOP-5.2.4-17-2017-00008

Színház az egész: TIE-rendszerű új színházi nevelési módszer

adaptálása, kiterjesztése a Balaton környékén

 

 

Helyszín: Pécs, Eck Imre Alapfokú Művészeti Iskola

 

Időpont: 2019. november 20.

 

Foglalkozás: Érzékenyítő tréning

 

A 2019.09-2020.01 időszakban a harmadik, azaz a novemberi foglalkozás során a beszédkészségre került hangsúly, az önkifejezésre, az érvelésre, és a fantázia, illetve a kreativitás fejlesztésére, ugyanis az elmúlt két alkalmon ezekre nem igazán, vagy csak kis mértékben került sor.

 

Szópárbaj

(spontán beszéd fejlesztése)

Ezt a játékot már játszottuk, a gyerekek kérésére került első játéknak erre a választás, ugyanis nagyon élvezték. Bár kissé nehezen indult el, néhány kör után egytől egyig belejött mindenki a játék „flow”- jába. A kör közepén áll két diák, akik szópárbajt vívnak egymással. Egyszerre kell- folyamatosan! – mondaniuk egy-egy összefüggő történetet. Az nyer, aki tovább bírja mondani a saját történetét, azaz tovább képes koncentrálni. („Kifulladásig” játszunk.)

Ezután változtattunk kicsit a játékon: a két küzdőnek fél perc áll rendelkezésére arra, hogy válogatott (de nem valós!!!), színes, fantáziadús sértéseket kell egymás fejéhez vágniuk. Tilos az „övön aluli ütés”, a másik gyengéinek felemlegetése és a közönséges beszéd. A csoport dönti el, hogy ki nyert. A győztest bárki kihívhatja. Érdekes volt megfigyelni, hogy miután belejöttek a játékba, mennyivel izgalmasabban, kreatívabban játszották a játékot, mint első alkalommal. A történetek is sokkal őszintébbek voltak, valamint jobban voltak képesek figyelni a másik történetére is, olyannyira, hogy a csoport néhány tagja képes volt visszaidézni a másik történetét is.

 

 

A Hercegúrfi vizsgája

(fantázia, kreativitás, spontán beszéd fejlesztése)

 

A múlt évben játszottuk, most is nagy szeretettel fogadták: ketten játsszák – egyikük az udvari tanító, másikuk a hercegúrfi. Az udvari tanítónak fejét veszik, ha kiderül, hogy meglehetősen gyenge elmével rendelkező tanítványa semmit nem tud. Csak nagyon egyszerű kérdéseket mer feltenni, de a hercegecske ezekre is bődületes nagy butaságokat válaszol (nem véletlenül, hiszen a hercegúrfi szerepét alakító játékos feladata az, hogy minél jobban próbára tegye tanárát). A tanár igyekszik logikusan megmagyarázni, hogy tanítványa válasza miért nem volt rossz, Magyarázata szerint a hercegúrfi válasza kitűnő, teljesen újszerű, mondhatni forradalmi stb.

 

Mondj egy történetet!

(fantázia, kreativitás, spontán beszéd fejlesztése)

 

Ebben a játékban egy embernek mesélnie kell. A társak egy-egy szóval a mesélés közben beles tudnak szólni. A mesélőnek a neki a kapott szavakat bele kell építenie a történetbe, mégpedig úgy, hogy az eredeti sztori fő vonala megmaradjon. Példaként a játék egy részlete: Mesélő: „Elindultam hazafelé az iskolából…” Közbeszólás: „Űrrakéta.” Mesélő: „Eszembe jutott, hogy megy már a tévében az új fantasztikus filmsorozat, tele űrrakétával meg lézerfegyverrel…” Közbeszólás: „Szemetesvödör.” Mesélő: „Otthon persze a házimunkával fogadtak, vigyem le a szemetesvödröt, menjek bevásárolni, így nem tudtam megnézni a filmet…”

Kreativitásunk, fantáziánk kipróbálásához remek lehetőség.

 

Szinkronizálás

(együttműködés párokban, illetve kiscsoportokban, szituációs játék, kreativitás fejlesztése)

 

Megkértem a csoportot, hogy szerveződjenek négy fős csoportokba. A négy fős csoportok egyik fele némajátékot játszik, a másik fele „szinkronizálja” ezt. A kiscsoportok a vezető által megadott szituációkat dolgoznak fel, rögtönzéssel. Kifejezetten szórakoztató volt mindenki számára, igen érdekes jelenetek születtek.

 

Reflexió: Az első játék leírásánál már jeleztem, hogy érzékelhető a csoport fejlődése a kommunikációs készségek és a koncentráció terén. A második, harmadik és negyedik játék tapasztalatai alapján az is kiderült számomra, hogy az improvizációs készségei sem rosszak a csoportnak. Ezeket a játékokat nemcsak, hogy sikeresen teljesítették, de elmondásuk alapján nagyon élvezték is. Úgy tűnik, hogy felszabadítja őket, ha nincs előre rögzítve egy szöveg, és egyre bátrabban vesznek részt a játékokban. Sokszor fordult elő a tréningen, hogy valaki nem tudott sorra kerülni, mert annyian jelentkeztek egy-egy játék központi szerepére.

Budapest, 2019.11.30.

Könyvjelző Közvetlen hivatkozás.

Hozzászólások lezárva.